torsdag, december 27, 2012

Änglar



Änglar finns dom? hette en bra film och änglamark heter en underbar sång.

Goda änglar finns! Det senaste året har jag fått några av dem som riktigt nära vänner. Jag ser inte deras vingar, men jag känner mig ändå omsluten av dem.

Jag har också lärt känna några helvetesänglar under de senaste två åren. Deras svans och horn syns inte men sticken av de vassa hornen är påtagliga och i grytan de rör om i finns mina synder.

De goda änglarna är flera än helvetesänglarna och de är starkare så pipen från mörkrets änglar blir svagare och svagare.

Nu har jag inte blivit tokigare än vad jag var för ett år sedan. Änglarna som metafor passar bara så bra för alla de kvinnor jag har mött under åren, på gott och på ont.

Kyrkans änglar är dock verkliga och fantastiska medmänniskor som berikar mitt liv men de kan också behöva änglavakt som Hugo Simbergs Wounded Angel


Inga kommentarer: