torsdag, november 22, 2012

Tankar för dagen om sinnesrobönen

Klicka på bilderna så blir de större

I morse var radioprogrammet Tankar för dagen en stark tankeinspiration och jag har lyssnat ett par gånger till senare under dagen. Lyssna själv!

Therese Eriksson påminde om Sinnesrobönen som efter ett samtal med mitt barnbarn Jonny för tre år sedan, ofta dök upp i mina tankar

Allt i bloggen om tankar för dagen
Nu går jag till Jonnys grav flera gånger i veckan och är besviken på mig själv för att jag inte tänkte mera på det samtal Jonny och jag hade om sinnesrobönen en gång i Surahammar.
.

Hela bönen

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt. Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia. Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet. Varje ny tanke startar alltid hos en ensam.

-

Inga kommentarer: