tisdag, oktober 23, 2012

Sandviken i en återblick

Klicka på bilderna så blir de större
För ett par månader sedan var jag i Sandviken några dagar för att hälsa på en vän och en dag när vi åt lunch på torggrillen, såg jag att folk stirrade på min gamla DKW och det tog en bra stund innan jag insåg att den var väldigt provocerande i bandymetropolen.
VSK och SAIK är huvudkonkurrenter om titeln "Bandyns mesta mästare och som tabellen visar, har VSK spelat 33 finaler mot SAIKs 18. VSK har vunnit 18 finaler och SAIK något färre.

Som tur är, var det fredligare på torget än vad det skulle ha varit under åren 1959 - 1964 när jag bodde där pilen på kartan pekar mot. Då hade jag Sandvikens vackraste raggarbil, en ganska ny Borgward Isabella som såg exakt ut som den på den här bilden.

Min kusin Torkel var informationschef på Sandvikens Jernverk och jag fick äran att träffa Disponent Göransson sonson till grundaren av Järnverket, en kort tid innan han avled som den siste i dynastin Göransson.
Dagens karta över Sandviken som är ordentligt utbyggt sedan min tid där. Det grå fältet är järnverksområdet där jag arbetade som instrumenttekniker med ansvar för temperaturreglering i såväl ugnar som personalutrymmen och kontor.

Det var ett intressant jobb som gav många spännande kontakter för en östrogenstinn 18-åring och tyvärr finns det mindre smickrande historier att berätta, men det får bli en annan gång. En av dessa historier inrymmer det stora Coromantkontoret, en ventilationsanläggning och en stinkbomb.



När jag anställdes på Järnverket såg de nordöstra delarna i stort ut som på bilden från 1937 medan det i de södra och västra delarna byggdes ut enormt mycket och när jag var tillbaka 1989 för att leverera sopmaskiner och elbilar, var allt det gamla borta och området såg ut som en modern stadskärna.


I dag när jag skummade lokaltidningarna fann jag två artiklar som gjorde mig glad. GD och Arbetarbladet - GD -

Stålträd av återvunnet råmaterial är den perfekta rondellutsmyckningen i min gamla stålstad. Jag ska åka dit till våren och ta bilder när det grönskar i och runt de nya rondellträden.

Näst sist kommer allt i bloggen om bandy. Rulla nedåt och läs!


Allra sist kommer oumbärliga fakta om bandy:
-




-

Inga kommentarer: