onsdag, april 20, 2011

Flynano - En ny marknadsföringsbluff?

Klicka på bilderna så blir de större
▲Så ser det ut i reklamen▼
▼Så ser den flygodugliga prototypen ut▼
Jag har en bra bluffsensor när det gäller nyheter, men mina barn hävdar att jag kopplar bort den när det blir dåligt väder. Jag tror alltid att det ska bli regnstorm och översvämning.

Tidigare har jag skrivit om det suspekta projektet Smite (scrolla ned förbi detta inlägg) och jag känner på mig att Flynano också bara är en bidragsmagnet. Google två minuter efter att jag publicerade det här inlägget.

Det är exakt samma upplägg! Effektiv pressbearbetning och presentationer som är skickligt gjorda. Här presenterades Flynano först vilket borde få seriöst pressfolk att dra öronen åt sig. Jag har skummat de flesta stora flygmagasinen utan att hitta en artikel om Flynano. Marknadsföringen är konsekvent riktad till en målgrupp med mera pengar än källkritik.

Massor med snygga bilder, men inga demonstrationer!
Flynano på Facebook


Förra veckan visades prototypen (nedre bilden) på den stora flygmässan i Tyskland och nu dundrar pressreleaserna ut över världen.

På hemsidan uppmanas läsaren att beställa nu med en avgift för option.
Launching at Aero 2011. Deliveries start Summer 2011.
Ex-factory price € 25.000 - €27.000. A transferable buy option
costs € 900. 30% payable on delivery confirmation. The rest
before delivery. Transport and storage trailer € 5.300.
Cirka 8000 kronor kostar det att få en option och de pengarna får nog fungerande vingar.

De flesta genomskådar tricket, men Ny Teknik är snälla som vanligt.

Den batteridrivna versionen har intressanta tekniska specifikationer:
Empty weight under 70 kg
MTOW 200 kg
Wing span 4.8 m
Nose to tail 3.8 m
Height 1.5 m
Cruising speed around 140 km/h
Landing speed 70 km/h
RoC around 3 m/s
Service ceiling 3 km
Range 40 km
Power 20 kW

En motor på 20 Kilowatt som ska fixa 140 km/h i 40 km, behöver ett batteri på cirka 6 kWh. Minst 20% reservkapacitet krävs  och en Litiumjonackumulator på 7 kWh väger med paketering cirka 45 kg. Det är ett tungt batteri och en elmotor på 20 kilowatt är nästan lika tung. Batteri, effektregulator, transmission och motor med infästningar som klarar 20 kW väger sannolikt mer än 100 kg tillsammans. Läs här om olika batteriers energitäthet. 100 Wh/kg ger 70 kg för 7 kWh fria celler. Med inneslutning och ledningar mellan cellerna, ännu mera.

Jag tror inte att flygsäkerhetsgranskande myndigheter, ens tar projektet på allvar innan en flygande prototyp visas upp. Vingarna behöver ha minst tio gånger så stor bäryta för att lyfta nästan 200 kg. Dessutom krävs det vingpontoner för att inte planet ska vridas runt i starten. Skevningsroder krävs för manövrering.

Flynanofolket har dock en poäng när de skriver att flygplan får flygas utan certifikat och flygtillstånd i vissa länder så kanske blir de av med några till Somalia och Elfenbenskusten.  Köparna kommer dock att bli besvikna när de taxar ut på sjön och kör runt, runt och runt utan att kunna lyfta.

Några exempel på pressuppmärksamhet:

Bornrich  -  Billionaire Boys Club  -  Gizmo Crazed  -  Scientia Web  -   Eco Friend som går på allt  -  EV World  -  Living Proper  -  Luxe och så vidare. Dagens Nyheter litar på Ny Teknik och skriver utan källkritik som vanligt.

Målgruppen är övertydlig. Pressreleaserna har gått till tidningar med speciella kunder som har platinakort. De seriösa tidningarna har inte fått nyheten. Någon prylmupp på Ny Teknik som definitivt är en seriös tidning, fann Flynano på Ubergizmo.

Flynano är från Finland, men det står inget i Huvudstadsbladet eller YLE.

Till slut dråpslaget: Ingen kan sitta i ett öppet flygplan i 140 km/h med propellerblåsten rakt framifrån!

Det är ingen slump att alla öppna ultralätta plan har skjutande propeller.
-
Uppdatering 1/5 CNN
För en vecka sedan skrev CNN,
som första seriösa nyhetsförmedlare, om Flynano-pressreleasen. Dock leder länken om primärflygningen hit vilket tyder på viss skepsis..
Citat: "
The aircraft was recently unveiled at the Aero 2011 expo at Friedrichshafen in Germany drawing a crowd of admirers."

Ingen av dem var flygmagasinjournalist och googling på nyheter om Flynano visar att bara prylmagasin för rikemansgossar har reagerat positivt.

Uppdatering 110529 YouTube

Nu har de monterat minimala vingpontoner, men testkörningen utan motor är helt misslyckad eftersom de inte monterade draglinan där propellern ska sitta. Dessutom vinglar den konstiga farkosten betänkligt. Kolla här!
-

-

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste om detta i Metro bl a.
Jag håller med dig helt! Det luktar skumt om det här projektet.
Och alla tidningar trallar på om att man inte behöver flygcert (eller licens?) för att flyga.

Planet måste klassas som något och då ligger Ultralätt nära till hands. Det finns ingen undre gräns, under UL där ett plan blir oklassat. Frågan är om det är ULA eller ULB. Troligtvis når det inte ens upp till att klassas som UL (om det kunde flyga). Och någon form av flygcert måste man ha om man flyger i svenskt luftrum vad jag vet...

/Jonny S

Anonym sa...

Today in Finnish TV4 from 6:00
http://www.nelonen.fi/uutiset/videot-ja-uutisl%C3%A4hetykset?vt=video_episode&vid=259872
Scaled 1/3 model has been tested last summer.
Test flights are planned in couple weeks.

Germund sa...

I repeat the reasons why a battery operated Flynano never will take off from water:

En motor på 20 Kilowatt som ska fixa 140 km/h i 40 km, behöver ett batteri på cirka 6 kWh. Det är ett tungt batteri och en elmotor på 20 kilowatt är nästan lika tung. Batteri och motor väger definitivt mer än 70 kg tillsammans.

Jag tror inte att flygsäkerhetsgranskande myndigheter, ens tar projektet på allvar innan en flygande prototyp visas upp. Vingarna behöver ha minst tio gånger så stor bäryta för att lyfta nästan 200 kg. Dessutom krävs det vingpontoner för att inte planet ska vridas runt i starten.

Anonym sa...

From pictures the estimated wing area is about 5m2.That means 40kg/m2 wingloading, which is perfectly normal with the announced speeds and stalling speed.
Brushless 20kW electric motor + modern 6kWh Li-ion battery will easily be below 20kg.
I would also have believed that this is scam, but the designer Aki Suokas is reputable aeronautical engineer and pilot. He is the designer of the PIK27 towing plane and worked a long time with ultralight planes.

Germund sa...

If you look at the exhibited prototype, you will find a maximum of 2,5 square meter horisontal wing span. No my friend, this product will not be flying.

Germund sa...

I have been working with all types of battries and electric motors for many many years an I promise you that battery, motor, regulating equipment and the rest of drive line is way too heavy .

Anonym sa...

Did you notice its a biplane :)
The wing area is about 4.8*2*0.5 = 4.8m2
Search in internet plane Cri-Cri.
It has wing area of 3.1m2 and takeoff weight 175kg.

Germund sa...

The upper parts of the wings ar not as wide as the lower and you must remember that wing span includes the cock pit.

I understand that you are a friend of the project, but it will never take off.

If it tries it will only spin around because of lack of wing potoons.

Germund sa...

It is necessary to have ailerons and I can't see any on Flynano.

Anonym sa...

Look the video, link above:www.nelonen.fi ...
Aerolons are on the upper wing.

Germund sa...

As you still believe in this project, I hope that you will inform me when the first test flight has succeed with a battery operated Flynano in full scale with pilot :)

Anonym sa...

From Flynano-company facebook:
"Great news: summer has arrived to Finland and we already got some open lakes! Weather seems to be nice for us so the first flight video vill be out during this week at FlyNano.com - stay tuned"

The first flight will convince me that this is not scam.
I think that the electric version will come a few months later if there is demand.

Kenny_lex sa...

Jag tycker det mer ser ut som en liten båt, så kan det vara så att de talar om en "svävande" farkost som använder det där luftfanomenet som finns aldeles över vattenytan?

Dock är jag lite steptisk till de hastigheter mm som nämns och att man nära på har lika bra prestanda med en elmotor som man har mad en bensinmotor.

Anonym sa...

Germund, det ser ut som om planet har kombinerade höjd- och skevroder. Dvs. ”elevons”. Vanligt för deltavingar.

Germund sa...

Rent teoretiskt fungerar höjdrodret på den bakre övre vingen, men jag blir mer och mer övertygad om att Flynano är en bluff.

Trots att Flynano visades på en stor flygmässa, har jag inte lyckats hitta en enda artikel i någon av västvärldens seriösa flygmagasin.

Det kan jämföras med stollar som uppträder på alla bilmässor med ett litet magnetiskt clip som man ska fästa på bensinröret och minska bränsleförbrukningen med 25%.

Alla seriösa journalister skrattar och ingen skriver.

Germund sa...

Jag lade till några rader i dag i slutet av i blogginlägget

Anonym sa...

Har följt med projektet själv, och kollade Flynanos Facebooksida idag. Tydligen har de gjort en kort flygning den 11 juni 2012. http://www.youtube.com/watch?v=8VVJHY1uXHQ