söndag, april 10, 2011

Ständigt dessa jägare!

Har vi ett vargproblem eller ett jägarproblem?

SvD  -  Rapport  -  DT  - SvD 14/4 om varghatarna  -
"Ingen diskuterar den systematiska förföljning av rovdjur och speciellt varg som sker. En tysthet som bara kan tolkas som att det finns ett samtycke till allt ”olagligt”, så länge det inte upptäcks, oavsett grymheten."
Våra riksdagsledamöter accepterar en lobbyverksamhet som utan tvivel gränsar till korruption. Därför tillåts rovdriften på rovdjuren.
"Jägarkåren gräver sin egen grav genom det som nu pågår. Uttrycket SGT (skjut, gräv och tig) är ett uttryck som används i alla älgkojor, ibland skämtsamt, i andra med stort allvar. ”En död varg är en bra varg”, sägs ofta. Jägarna öser ut nedlåtande uttryck på vargen i sig och de som har en avvikande, och mer nyanserad åsikt hånas."
Jag förstår att jägarna avskyr rovdjuren för att de utgör ett hot mot fritt springande hundar, men håll då för bövelen jyckarna kopplade!
I källaren under riksdagens plenisal finns en skjutbana, där medlemmarna i riksdagens jaktklubb kan träna upp sina färdigheter med geväret. De folkvalda politikerna kan ta jägarexamen på arbetstid.
Tveklöst korruption!

Före detta jägaren Anders Krüger:
"Är det inte så att jägarorganisationerna måste städa rejält i sina egna led för att återfå förtroendet, byta ut ledarprofilerna till moraliskt mer rakryggade personer (inte då bara på jägarsidan). Personer som har både kraften och tron att avsevärt höja moralen, etiken, så att regler följs även långt ute i skogen där lagens långa arm inte når en. Först då kan ett trovärdigt överlämnande av ansvar och förvaltning ske, inte före!

Gandhi uttryckte vid ett tillfälle: "The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated"."
Jag vet inte om det råder samma inställning till spritförtäring under jakten, som det gjorde för ett tiotal år sedan, men då var dyngraka jägare inte sällsynta

Allt i bloggen om jägarna
Uppdatering SvD 11/4
"Men redan nu går Svenska Jägareförbundet ut med kritik mot Liljelunds utredning. Risken är uppenbar att antalet vargar som föreslås som gräns för gynnsam bevarandestatus kommer bli för många, och det leder till en låst sits när målet för vargstammen ska utformas i utredningens nästa del, anser Gunnar Glöersen som ingår i rovdjursutredningens expertgrupp för Jägareförbundets räkning. Han anser att Lars-Erik Liljelund drar sina slutsatser utifrån ”biologiska och genetiska önskemål”."
Enligt min ringa mening är ”biologiska och genetiska önskemål”, väldigt bra bedömningsgrunder, men för pang-pang-folket gäller andra värderingar.

Så här ska man reagera inför närvaron av varg!
-

4 kommentarer:

Anonym sa...

kom igen!

tror du på allvar att det här är en jägare? som helt plötsligt slutat jaga?
det är tämlgien ovanligt nämligen.
man slutar inte jaga som man slutar att spela fotboll.
dom som jagar förstår precis.....

uppenbart någon rovdjurskramare som inte nöjer sig med att skänka 50 kr i månaden till rädda barnen utan för att finna lite mening i livet även måste skydda de stackars vargarna som till skillnad från jägarna lemlästar och plågar djuren till döds.

regards.

jägare sedan 7års ålder.

Ylva sa...

Anonym: Bara för att du inte kan tänka dig att sluta skjuta djur för nöjes skull så behöver det väl knappast vara otänkbart att någon annan kan vara av en annan åsikt? Att jaga varg är totalt oförsvarligt och de enda motiveringar som jägare har kommit med är "Men med fler vargar så blir det ju omöjligt för oss att syssla med löshundsjakt" och liknande trams. Boo-fucking-hoo. Era fritidsintressen är, tro det eller ej, inte så jäkla viktiga för oss andra. En folkomröstning i frågan "Ska vi ha kvar vargar eller jägare?" skulle troligtvis inte gå så jäkla bra för er.

Och att försöka smutskasta vargar genom att säga att de "plågar djuren till döds" är ju lite magstarkt när det kommer från någon som dödar djur enbart för sitt eget höga nöjes skull - något som vargar inte gör.

Germund sa...

Enligt min ringa mening borde allt dödande för nöjes skull, vara förbjudet och straffbart

Anonym sa...

Jag kan förstå att det kan vara svårt för er som är vegetarian eller köper steken på Ica hur det känns för mig som jägare att någon gång ibland ta hem ett rådjur eller älgkött till min familj. Då vet jag att det är 100 procent ekologiskt och ej behandlat med några tillsatser skulle jag helst enbart ställa vilt kött på bordet. När ni läser detta hoppas jag att ni inser att det inte dödas några djur för nöjes skull. Själva jakten sker i mitt fall med stor noggranhet och omtanke för att åsamka så litet lidande som möjligt. Säkra skott och aldrig några chansningar, då går jag hellre hem tomhänt. Tiden jag spenderar med att jaga gör att jag får välbehövlig motion och en chans att varva ner från ett krävande arbete. Jag sköter även eftersök på trafikskadat vilt på uppdrag av polisen vilket oftast innebär ett samtal mitt i natten där jag får i uppdrag att åka ut och leta på ett påkört djur som i bästa fall lämnats dött och där inga personskador förekommit. Knappast ett fritidsintresse då jag behöver sova som alla andra. Men det händer även att jag och min speciellt tränade eftersökshund hittar ett rådjur med brutna ben efter några timmar som körts på av en bilist som inte angett rätt plats för sammanstötningen eller på annat sätt orsakat djuret onödigt lidande. Tidigare kunde jag släppa hunden då den fick möjlighet att arbeta effektivare med eftersöket och på så vis snabbare lokalisera det skadade viltet men det vågar jag inte göra längre då risken är stor att han blir tagen av en varg. Det har även hänt att jag kommit fram till en olycka med en bilist som klämts till döds under en älg i sin bil. Även där fyller jägarna en viktig funktion med att selektivt hålla nere antalet individer för att förebygga att du eller någon annan anhörig förolyckas i trafiken, något vargarna aldrig kan åstadkomma.
Med detta vill jag bara väcka en tanke och förhoppningsvis visa att majoriteten av Sveriges jägarkår inte är så illa som vissa försöker ge sken av. För övrigt tror jag inte Kruger var mycket till jägare om man kan vända kappan så eller så hade han oturen att hamna i dåligt sällskap.

Må väl. / U.N