onsdag, oktober 20, 2010

Lövhalkans tid

Klicka på bilden så blir den större.

Det är höst och med hösten följer en fantastisk färgprakt i naturen tills löven faller av vilket sker nu. Mera om höst här.

Hösten är inte bara vacker och skördetid för äpplen. Hösten är också lövhalkans tid, en tid då vi motorcykelåkare tar det extra försiktigt för att undvika halkolyckor.

I morse när jag som vanligt lyssnade på Vetenskapsradion mindes jag tiden i Täby kyrkby då Roslagsbanans tåg ofta blev stående i ett svagt motlut strax innan stationen på väg från Täby Centrum till Vallentuna. Det verkade rent löjligt att lite löv på rälsen skulle stoppa ett tungt lok, men nu kom förklaringen.

Efter drygt 100 år med detta problem har nu forskare på KTH lyckats avslöja hur det går till.
Citat:
"Tåghjul som krossar löv skapar svavel, fosfor, kalcium och kol, som är samma ingredienser som motorolja. Löven bildar en svart beläggning av biomassa på spåren. Det räcker med att löven körs över upp till 30 gånger för att det yttersta stålskiktet på rälsen ska förändras, säger Ulf Olofsson professor och prefekt vid institutionen för maskinkonstruktion till Svenska dagbladet.
Det som bland annat händer är att hjulen slirar och slutar rotera, och ligger an mot spåret och slits snabbt. Situationen uppstår när det är fem till tio grader utomhus."

Trafikverket om problemet med lövhalka
SvD och SvT om lösningen av lövhalkans mysterium.
Det enda som kan lösa problemet är avverkning av alla lövträd inom 200 meters avstånd från järnvägen men jag tror att alla resande hellre tar förseningarna än avstår från att se de underbart vackra höstlöven från tågfönstret.

Inga kommentarer: