måndag, april 19, 2010

På gummiverkstaden bland traktorer

Om du klickar på bilderna så blir de störreHos OK Skolsta finns familjens däckserviceexperter och de har gummiverkstaden i en av otaliga lador på en gammal bondgård.

I fredags när det var årets första olagliga vinterdäcksdag, åkte jag dit och blev laglig.

Dessutom blev jag lyrisk över denna gamla Carolus som tillverkades av Ragnar Carlsson i Enköping mellan åren 1925 och 1930.
Tvåtakts 1-cylindrig på 184 cc och cirka tre hk. Motorn var sammanbyggd med växellådan och av egen tillverkning liksom ram och tank.

När däckmästaren såg mitt intresse för dyrgripen, överlät han däckbytet på sonen och tog mig med på en rundtur bakom ladorna där det finns en modern maskinhall. Inne i hallen finns cirka 50 gamla traktorer i originalskick. Äldst är en Fordson 1929 med järnhjul, en exakt likadan som farfar hade. Bland alla dessa museiföremål finns Oliver 25 - Bolinder munktell BM20 - Flera Allgaier - Flera John Deere - Farmall - Allis Chalmers

Bakgrunden är att han förr körde lastbil och levererade lantbruksmaskiner. Ofta frågade kunderna om han kunde ta hand om det gamla skrotet och resultatet blev denna fantastiska traktorsamling.

Jag blev så tagen av överraskningen så jag glömde att ta bilder. Därför kommer bildlänkarna från Kullabygdens Lantbruksmuseum. och andra traktorsidor.

Wiki

Inga kommentarer: