tisdag, juni 16, 2009

Saab på väg mot hamn




Nu ser det ut som att Saab kan drivas vidare och jag hoppas innerligt att det handlar om ett helt nytt industriprojekt med transport och energi i samverkan.

Christian von Koenigsegg blir en mycket bra galjonsfigur och marknadsförare för Saab och jag tror att gnällspikarna kommer att skämmas om några år. De nya ägarna behöver inte kunna något om processtekniken för seriebilstillverkning. De behöver näsa för vad marknaden kommer att efterfråga om tio år.

Jag tror att detta är helt rätt lösning och jag tror att vi redan i början av nästa år kommer att få läsa om ett industriprojekt där Saab och Vattenfall i samarbete tillverkar plug-in-hybrider, rena elbilar, industritruckar, vindkraftverk och vågkraftverk. Små elbussar och lastbilar med hybridteknk för närdistribution, kan bli storsäljare.


Att Saab i praktiken blir norskt, ser jag inte som någon nackdel och i Norge togs nyheten emot med tillfredsställelse. De nya ägarna är knappast så hysteriskt låsta vid att Saab måste fokusera på personbilar med förbränningsmotorer. I Norge finns kunskap och teknik från Think, som kan komma till nytta.

Mera om diversitet i det nya Saab.

Kommentarerna i Dagens Industri verkar vara resultatet av hjärnsmälta:
"Att Koenigsegg finns med är ointressant. Vilka som finns med som kapitalinskjutare är det aktuella", säger Karlsson."

Varför kommenterar inte Karlsson vad som är felet med dem?

"Det är dessutom olika produktionsteknologier. Saab byggs som massproducerade bilar på löpande band, medan Koenigsegg bygger bilarna en och en", säger Christer Karlsson."

Vad har det för betydelse om det ändå är ointressant att Koenigsegg finns med? Pucko!

Klicka på rubriken för flera personliga synvinklar.


Inga kommentarer: