fredag, juni 05, 2009

Rakning - rakhyvlar


Det här inlägget skrevs i juni 2009. Klicka ►där för mera om rakning

Klicka på bilderna så blir de större
Min skäggväxt är kraftfull och det gör förbrukning av rakblad till en dyr historia eftersom jag under de senaste 20 åren enbart har köpt Gillette och deras multippelbladshyvlar kostar fem gånger mer än vad som kan anses vara anständigt. De har dessutom minst fem blad numera så att man inte kan ansa mustaschkanterna under näsan eftersom hyveln inte får plats där.

Nu senast när mina blad var utslitna testade jag två lågprismärken. Ett från ICA och Wilkinson Extreme. Deras priser var hälften av Gillettes och därmed alltså anständiga.

Båda är trebladshyvlar och den från ICA var bra, men Wilkinsons var bäst. Den var lika bra som Gillettes Mach3 Turbo.

Den översta på den nedre bilden är en Gillette Mach3 Turbo. Nästa är Wilkinson Extreme 3 och sedan den från ICA. Den understa är en tvåbladig gammal Gillette som behövs för finliret runt munnen och näsan.

Mellanbilden visar bladet som efter tre rakningar rispade huden med blodvite som resultat.

Den översta bilden visar verktyget som fick mig att anlägga skägg. Under en sjukhusvistelse 1961 då jag led av tillfällig muskelförlamning efter en våldsam bilolycka, kom en underskön sjukhusängel och ville justera mig med detta farliga redskap.

Eftersom jag inte ville såra ängeln genom att visa min skepsis, berättade jag att jag just hade beslutat att anlägga skägg.

Klicka på rubriken om du vill veta mera om rakning.

Uppdatering 10/6

Slipmaskin för rakblad.

Uppdatering-2 10/6

Gillettes prispåslag.

Inga kommentarer: