tisdag, maj 05, 2009

En ny motkolvsmotor


Ny Teknik gör mig oftast glad över att det finns tekniskt begåvade människor med framtidstro. Vi behöver en lätt och energieffektiv förbränningsmotor som hybridpartner till elmotorn.

"KTH-utvecklad motkolvsmotor
Grundkonstruktionen i HCCI-motorn är en encylindrig tvåtakts motkolvsmotor med två kolvar som klämmer ihop bränsle-luft-blandningen i en cylinder från två håll.

Kolvarna sitter på var sin vevaxel som snurrar åt olika håll. På det viset tar rörelserna i motorn ut varandra och vibrationerna försvinner.

Men KTH-motorn har något som andra motkolvsmotorer inte har – två extra kugghjul.

Det är KTH-professorn Hans-Erik Ångström har lyckats fasförskjuta kolvarnas rörelse med två rörliga kugghjul placerade mellan vevaxlarnas kugghjul. På så sätt kan man styra kompressionen.

Hans-Erik Ångström har tagit patent på sin konstruktion och bildat bolaget HCCI Technology tillsammans med Tom Whitlock och Midroc New Technology, som står för kapitalet."
Funktion

Klicka på rubriken och läs om grundprincipen för en förbränningsmotor.

Mera om motkolvsmotorer här

Om homogenmotorn (HCCI) här
Källa Automotorsport
Lunds Tekniska Högskola om HCCI
Mera från Automotorsport
HCCI = Homogenous Charge Compression Ignition
Bild ett
Bild två
Från University of Birmingham här och här
Kort video från KTH

1 kommentar:

RL sa...

En variant har funnits i flygplansmotorer för väldigt länge sedan.