onsdag, december 10, 2008

Volvo + Saab = SALVO


Klicka på bilderna så blir de ännu vackrare

Ny Teknik gör en intressant analys av svensk bilindustri.

Klicka på rubriken och se hur Bilsweden betraktar fordonsindustrin.

Här finns fakta från Nutek.

Enligt min ringa mening har bilvisionärerna hos Volvo och Saab gjort en huvudlös omvärldsanalys. I stället för att utveckla elektroniska monster som ingen tredjehandsägare kommer att ha råd med på grund av verkstadsräkningarna, borde de ha satsat på små, enkla, energisnåla och långlivade fordon.

Vesst är det skönt med luftkonditionering, men det duger gott med den enkla form som fanns i min Volvo 264 1977. På eller av i stället för som nu, en oerhört sofistikerad automatik som förutsätter att man kyler ett uppvärmt värmarpaket för att få exakt temperatur hela tiden. Det är ett vansinnigt energislöseri och väldigt trist när det krånglar.

Visst är det trevligt med inbyggd GPS som verbalt berättar om varje sväng du ska göra när du vill tanka i en främmande stad, men det går också bra att veva ned sidorutan (för hand) och fråga någon om vägen.

Visst är det säkert med antisladd och ABS, men jag försäkrar dig att det är mindre kul när det krånglar.

Visst är det..... - kan jag tjata om hur länge som helst, men det slutar i att jag vill se nya bilar som är enkelt konstruerade så att ingen behöver fundera över var urtappningskranen sitter när man vill byta kylarvätska. När jag öppnar huven vill jag se ungefär samma syn som jag upplevde när jag tittade ned i motorutrymmet på min PV544.

Förslaget att fusionera Volvo och Saab är det naturliga steget in i en ny biltillverkarverklighet. Låt fordonsteknikinstitutionerna hos KTH och Chalmers ha egna laboratorier i de nya fabrikerna för att utveckla energieffektiva motorer utan elektronikmani.

När jag hörde intervjuerna i morse i radion, var min första tanke att detta är något som politikerna borde stimulera kraftfullt.

Bilar ska konstrueras efter några viktiga huvudkriterier:

De ska vara energisnåla.
De ska fungera i minst 20 år utan att behöva anslutas till testdatorer.
De ska ha elmotorer som primär energiomvandlare, med förbränningsmotorer som uppbackning.
De ska ha kompatibla reservdelssystem så att lyktglas, bromsbelägg, tändstift, batterier, remmar och så vidare, standardiseras över märkesgränserna.

Hur blir det då med alla digitaliserade fordonsingenjörer som inte behövs i framtidens fordonstekniska verklighet?

Sjöfarten kommer att rekrytera många av de hitech-muppar som inte behövs i den nya fordonstekniken som inte alls är ny för biltillverkarna i Japan, Inden och Sydkorea.

Jag hoppas nämligen också att import- och exportfrakterna hanteras via sjöfarten i stället för luftfarten inom kort.

Låt Volvo + Saab bli sant tack!

Inga kommentarer: