fredag, september 05, 2008

Fettätande bakterier






För ett par veckor sedan läste jag i Enköpingsposten om fettätande bakterier och tog det med i nyhetssvepet. Kommunens tekniska avdelning kan inte svara på mina frågor ännu, men har meddelat att de bollade frågan vidare. Svarade gjorde dock i dag Åsa Jacobsson, som representerar bakterieleverantören NCH, Certified,

Produktkatalog NHC

Delar av svaret:


"Bakterierna jag säljer fungerar som följande: De innehåller sex olika enzymer som bryter ner fett och organiska ämnen, man kan likna det med kniv och gaffel, man delar maten för att det ska vara lättare att äta. Genom enzymernas arbete kan bakterierna snabbare göra ”sitt” jobb. Bakterier föder enzymer tillika enzymer föder bakterier. Bakterierna är som det stod i artikeln ”dresserade” att gå på vissa områden, den trögflytande vätskan avger en biofilm som stannar kvar på väggarna i rörsystemen eftersom bakterierna innehåller båda aroba (behöver syre för att leva) och anaeroba ( behöver inget syre för att leva) bakterier klarar de en så ogynnsam miljö som ett rörlednings system. Så länge det finns mat kvar dvs. fett eller organiska materiel så lever och förökar sig bakterierna mycket snabbt. Det som tar död på bakterierna är framförallt klor och även andra kemiska produkter som det finns gott om på dessa ställen, därför måste vi dosera dagligen för att bakteriekulturen dör ut. När det tillfälligt blir tomt på fett dör de likaså. Slutprodukten av bakterierna är vattenlösliga ämnen, vatten."

Jag förstår principen för arbete med restriktionsenzymer, men inte begreppet "enzymer föder bakterier". Det ska jag titta närmare på senare, men för ögonblicket accepterar jag förklaringen.


"Din fråga på din blogg om man kalkylerat med vad som händer om fettet tar slut, tyvärr gör det ju aldrig det så länge vi invånare använder våra avlopp, men det blir ju renare och därför sänker vi doseringen för att ta hand om det löpande fett som strömmar till dagligen."

Min oro gällde bakteriernas överlevnadspotential
, d.v.s om de kan föröka sig med en reducerad fettmängd i rörsystemet, samt om de i så fall kan ta sig till andra fettsamlingar som man inte vill ha reducerade. Det kan handla om smörjande eller skyddande fett.

"Detta är ju även syftet att det ska bli en så billig kostnad för kommunerna som möjligt därför räknar man ju även med redan existerande kostnader som har visat sig man kan dra ner på allt från kemikalier till att spara på ledningar som fräts sönder av svavelvätegasen, vilket är en mycket dyr kostnad. Om detta tycker jag Anette Östlund på Enköpingsposten har skrivit väldigt beskrivande."

Det är naturligtvis en bra metod om den fungerar och det hoppas jag innerligt att den gör, men varje gång jag hör talas om bakterier som dresseras till att tjäna människan, blir jag misstänksam. Den skepsisen har sin grund i erfarenheterna från olika bakteriers fantastiska anpassningsförmåga.


Du skriver även frågan: - Vilka är riskerna med detta experiment? Först vill jag tala om att det ÄR inget experiment. NCH har haft dessa bakterier i sin väska i 40 år, vi har ett eget laboratorium i England som hela tiden förbättrar och kontrollerar bakterierna. Vi har kunder från Nordligaste Sverige till Sydspetsen i vårt land. Dessutom i ca 50 länder runt om i världen. Vi producerar produkten i egen ägd fabrik.

Tack Åsa för ett utförligt svar och jag hoppas kunna reda ut hur det förhåller sig med enzymer som föder bakterier.

Om biomolekyler

Andra exempel på renande bakterier:

I jorden

I industrin

Oljespill i havsvatten

Inga kommentarer: