onsdag, april 11, 2007

EON Fortum och Vattenfall

Klicka på rubriken och få tips om hur elräkningarna ska bli mindre. Små elräkningar kanske blir svårlästa, men det är å andra sidan de stora också.

Small Bills, yrar de om i teveapparaten och visar upp en småvuxen man som tydligen heter Bill. Det är visst fyndigt och kul.

Kul är det däremot inte att vi har skurkar med stråtrövarfasoner i ledningen för våra tre största elbolag, men så är det tveklöst.

Jag fick en vansinnig höjning av eltaxan på 30% från en räkning till nästa och ringde elleverantören EON.

Ojdå sade en mycket trevlig ung dam. Du har ju inflyttningstaxa. Det är väldigt dyrt. Nu får du vår lägsta taxa i stället och så sänkte hon på nolltid min eltaxa med 60%.

Jag talade senare med en högre tjänsteman i bolaget. (de högre tjänsterna innehas i elbolagen av män) och frågade om hur han gör för att bygga upp en bild av logiskt tänkande runt deras eldebiteringar. Han medgav att alla bör ha den lägsta möjliga eltaxan men kunde inte förklara varför de i så fall sätter alla som inte kollar, på den svindyra taxan. Jag antydde att det är dumskallarna som betalar hans bonus. Det var inte roligt tyckte han.

Jag gjorde sedan tester med de andra två skojarföretagen och resultatet var kusligt lika det med EON.

Ledarna för våra elbolag vill att vi alla elkonsumenter ska ha deras absolut lägsta tariffer, men de sätter oss på sina absolut högsta tariffer om vi inte ansöker om lägre tariff. Logiskt?

Det är djupt ohederligt och rent skamligt!

Banditer sade Bill
Skurkar sade Bull

Inga kommentarer: