onsdag, december 06, 2006

Kanel


Image Hosted by ImageShack.us

Klicka på rubriken och läs om hur min favoritkrydda plötsligt har blivit farlig.

Citat ur artikeln:

"Kanel kan innehålla det giftiga ämnet kumarin som orsakar leverskador. Livsmedelsverket avråder nu från populära hälsokostpreparat med mycket kanel. EU har tidigare förbjudit kumarin som tillsats i mat."

Mera citat:

"det är inte lämpligt att dagligen stoppa i sig teskedsvis med kanel i form av naturmedel, säger Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket."

Förr gällde detta

och detta

Jag rör ned en halv tesked kanel i min hembrända sockerfria äppelmos som jag blandar i frukosthälsofilen från Verum. Därefter rörs en deciliter hemblandad mysli i och det hela toppas med Havrefras

Jag tror att de medicinska vetenskapsmännen redan om fem veckor tar tillbaka kanelvarningen och hävdar motsatsen. Tills dess utökar jag min dagliga kaneldos och julgröten ska avnjutas med nymalen kanel.

Inga kommentarer: