torsdag, juli 06, 2006

Släktträdet

Under en kort paus från sommarvärmenjutningen (Japp! Jag tycker att värmen är fantastiskt trevlig), fick jag på väg till vätskekontrollen, se den här bilden på väggen och med släktträffen sistlidna helg i färskt minne började jag minnas.

Bilden är från 1978 och visar min fars föräldrar samt en förteckning över deras efterkommande. Efter 1978 har släktförökningen varit stabil och det skulle vara intressant att uppdatera trädet.

Det blir nog inte särskilt lyckat med en fortsättning på grenarna. Någon sorts tabelltillägg som gör det lätt att fortsätta uppdateringen får det bli.

Ett projekt för nästa regnvädersdag.

När jag var barn var släktsammanhållningen mycket viktig och det blev många väldigt trista besök hos olika släktingar i Segersta (fars sida) och Rengsjö mors sida).

Den enda släktsammandragning som jag minns med enbart välbehag var den traditionella juldagens. Då möttes vi för att lyssna till min fars pianospelande. Ingen julhelg utan att farmor fick lyssna till en massa särskilt utvalda psalmer.

Cirka 35 kusiner på fars sida och nästan lika många på mors och ändå dog släktandan ut. Kanske var det just därför. Urvalet kanske blev för stort.


Inga kommentarer: