onsdag, juli 12, 2006

Bibeln som människans rättesnöre.

Bibelns GT är en fascinerande samling av myter liknande bland annat, sumerernas äldre sagor. Där finns också skön poesi och mängder av profetior samt ett överflöd av levnadsregler.

Med stor behållning läser jag Bibeln som god litteratur, men inte för ett ögonblick, inbillar jag mig att jag då läser Guds ord överbringade till författarna.

Bibeln liksom Koranen, är odiskutabelt rättesnöre för alldeles för många människor på vår planet, vilket leder till svåra konflikter när olika tolkningar möts.

Jag har roat mig med att studera hur olika shia, sunni och salafi-muslimer tolkar Koranen och jämfört med hur kristna i Sverige Tolkar Bibeln.

Knutbysektledarnas predikningar är nu offentliga efter att de har spelat in dem på CD och tillåtit massdistribution av dem. Jag har lyssnat till några som handlar om tuktande av barn och kvinnor. Det finns hundratals timmar av Knutbypredikningar att tillgå för den som besöker länksamlingarna
här

Hör här hur det kunde låta när nuvarande församlingsföreståndaren predikande en kort tid innan mordet och mordförsöket. Längst upp till höger på ljudlänksidan finns ytterligare 24 knutbyexempel som prov på aningen knepig bibeltolkning.

"Gå hem" betyder på sektspråket "dö".


Flashback har jag uppfattat som ett forum för knarkare och kriminella, men efter att ha följt Knutbytråden sedan dess start, har jag upptäckt att i detta enorma diskussionsforum, finns många guldklimpar.

När en grupp av människor sluter sig samman, isolerar sig från omvärlden och etablerar egna levnadsregler, sker det oftast därför att en skogstokig men karismatisk ledare, hänvisar till att hon/han, exklusivt lyssnar till Guds ord.

Jag tror att alla dessa galningar, innerst inne är små rädda människor som mobbats i sin barndom men som upptäckt ett effektivt medel att bygga upp auktoritet omkring.

Bibelfundamentalisterna hävdar var och en att just hon/han, tolkar Bibeln på det sätt som Gud avsett och att det bara finns en korrekt tolkning.

När flera av dem visar sig ha olika uppfattning om hur Bibeln ska tolkas, borde det väcka tvivel hos dem själva. Hur kan flera ha rätt när de har olika uppfattningar och vem ska ges tolkningsföreträde?

Citat från en Knutbyledares predikan: "En lydig hund är en lycklig hund. En lydig fru är en lycklig fru. Ett lydigt barn är ett lyckligt barn. Det är ju sanningen, eller hur?"

Inga kommentarer: