torsdag, april 06, 2006

Vår!





Vatten!

Nu porlar vattnet. Det rinner i strömmar, i rännor i den tjocka is som fortfarande täcker delar av vägen tjugo meter från där jag sitter nu. Jag hör hur det dånar i dagvattenbrunnen när vattnet forsar ned i det mörka djupet under sitt eviga kretslopp. Vatten i sin trevligaste form "flytande". Jag är innerligt trött på vatten i fast form. även om det blev några mysiga skidutflykter i mars. Detta evinnerliga halkande kan inte försvaras på något sätt. Måste det nödvändigtvis bli is igen nästa vinter, får någon ansvarig se till att det blir sträv is med hög friktionskoefficient så att vi slipper dubbar och broddar.

Det finns ingen dryck som passar så bra som vatten i alla lägen. Vatten är alltid rätt. Efter en svettig cykeltur ter sig alla andra drycker som kosmetiska substitut. Till den vegetariska gratängen på Hermans, är vatten den enda tänkbara drycken.
Vill jag ta mig ett bad, gör jag det gärna i vatten. Vatten som kluckar mot stranden en varm nästan vindstilla sommardag, är en härlig naturupplevelse.

Nu går jag ut i köket och tappar upp ett glas kallt friskt vatten. Skål!

Inga kommentarer: