torsdag, augusti 06, 2020

Koranbränning

MALMÖ Rasmus Paludan, advokat och partiledare för det lilla danska partiet Stram Kurs, har tidigare bränt koraner i Danmark. Nu kommer han och Stram Kurs till Rosengård för att en bränna en koran vid en moské innan den muslimska fredagsbönen. – Jag tror att de kommer att försöka mörda mig, säger Rasmus Paludan till Nyheter Idag.

– Jag träffade Dan Park i lördags och då bjöd han in oss. Vi har länge velat komma till Sverige och bränna en koran. Men det känns mest rätt om vi blir inbjudna, säger Paludan till Nyheter Idag.

– Vi kommer att bränna koranen fredagen den 28 augusti i Rosengård, en timme innan fredagsbönen, vid moskén. Men jag är tvivlande att svenska polisen kommer tillåta det här. Jag tror inte att de har tillräckligt med pistoler för att skydda den här typen av demonstration. Men om de har det så blir vi jätteglada. Då kommer vi självklart.

Varför vill du bränna en koran i Rosengård?

– Det finns en skillnad hur långt det gått i Sverige jämfört med Danmark. Där Sverige kring 2015 tog in hundratusentals människor från en kultur i Mellanöstern som aldrig kommer att fungera med den svenska kulturen.

Varför kommer den inte att kunna fungera?

– Den svenska, och danska, kulturen är präglad av demokrati och upplysningskultur. Det är i direkt motsats till vad islam står för. För mig är det ganska självklart. Men många svenskar har svårt att förstå det.

– Som danskar har vi en moralisk skyldighet att visa det svenska folket vad det här handlar om. Vi måste visa hur de här gästerna reagerar när man gör något sånt här (bränna en koran). För vi måste vara ärliga och säga att de flesta som bor i Rosengård är bara gäster. De har inte blivit en del av Sverige och kommer aldrig heller att bli det.

Rasmus Paludan hymlar inte med att det handlar om att provocera, att utmana. Men han är tydlig med att han kommer att hålla sig inom lagen när

– Jag kommer inte att säga något om olika folkgrupper. Jag kommer bara att säga att islam är en korkad religion, säger Paludan.

Du har bränt koraner tidigare. Varför?

– Jag började säga till danska säkerhetstjänsten i januari 2019 att vi skulle bränna koranen. Då varnade de mig och sade att det var mycket farligt. Då tänkte jag: Vi kan inte ha det så. Radikala muslimer kan inte få diktera villkoren i en demokrati, säger Rasmus Paludan och fortsätter:

– Det finns politiker som tycker att alla är samma, att muslimer är fredliga och demokrater. Då får vi se hur det går i Rosengård. Jag tror att de kommer att försöka mörda mig.

I juni blev Rasmus Paludan utsatt för en attack då en knivbeväpnad man gick till attack vid en demonstration. Den beväpnade mannen oskadliggjordes av polis med en pistolkula i benet.

Varför tror du att det blir sådana reaktioner?

– Det är för att islam och den islamiska kulturen är byggd mycket på våld.

Om muslimer bränner den danska flaggan eller kommunister bränner bibeln, är det något som du har problem med?

– Jag skulle tycka det var dumt. Den danska flaggan symboliserar något bra. Bibeln tycker jag i någon mån står för något bra. Kanske jag skulle känna mig litet kränkt på något litet sätt, kanske. Men de får göra vad de vill. Det är ju också ett av villkoren i en västerländsk demokrati – att du ska kunna bli kränkt.

Hur mår yttrandefriheten idag?

– I Sverige mår den mycket, mycket dåligt. Där finns en mainstream media som ljuger. Vi vet att vanliga pojkar och flickor blir rånade, slagna och förnedrade. Men man berättar helt enkelt inte om orsakerna.

Vad säger du till dem som anser att du bara är en oseriös provokatör?

– De har ju inte förstått vad det här handlar om, säger Rasmus Paludan. Han menar att koranbränningen blir ett prov på hur toleranta och demokratiskt sinnade de boende i Rosengård är.

Borde det brännas fler koraner?

– Det borde brännas så många koraner att det till slut inte dyker upp några som protesterar, säger Rasmus Paludan och får en idé.

– Jag tänker att det vore fint om man kunde stå i något getto i Göteborg, där är det visst en massa AFA-aktivister. Och så kunde man bränna en koran framför dem.

2019 började Rasmus Paludan att bränna koraner i Danmark. De första gångerna blev det rejäla protester och även våldsamheter. Men Paludan har även kunnat genomföra koranbränningar utan attacker.






Inga kommentarer: