onsdag, juli 01, 2020

Rasism


Emma Jaenson: En antirasism som rasister gillar

Minoritetsgrupper plockas bort från logotyper och vita och svarta ska hållas åtskilda. För den nya tidens antirasister ska rasindelningen vara glasklar.

Rismärket “Uncle Ben’s” meddelade nyligen att de ska ta bort sin logotyp av en svart man från sina rispaket. En förklaring sägs vara att “uncle” eller på svenska “farbror” kan uppfattas som stereotypt eller nedsättande gentemot svarta. Även pannkaks- och sirapstillverkaren Pepsi med märket “Aunt Jemima” ska retuscheras. Den svarta kvinnan på förpackningen ska plockas bort och produkten ska få ett nytt namn. “Cream of Wheat” och “Mrs. Butterworths” ska byta ut sina logotyper där svarta människor inte längre porträtteras (DN 20/6).

Alla känner väl också till “miss Chiquita” som porträtteras på Chiquita-bananerna? Även hon kan komma att ryka. Reklamen har nämligen kritiserats för att upprätthålla stereotyper av latinamerikanska kvinnor.

Under helgen rapporterades även att en rad vita röstskådespelare har avsagt sig sina uppdrag där de ska porträttera svarta. Den amerikanska skådespelerskan Kristen Bell ska sluta gestalta svarta personer eftersom hon är vit. TV-serien Simpsons kommer inte längre låta vita personer göra svarta personers röster och Mike Henry från serien Family Guy uppger att han slutar eftersom “icke-vita personer bör få spela icke-vita rollfigurer”.

I kölvattnet av Black lives matter uppmärksammade även vi här på ledarsidan den 11/6 att storfilmen Borta med vinden plockats bort från HBO:s streamingtjänst på grund av hur den skildrar svarta. Hattie McDaniel var som bekant den första svarta person som vunnit en Oscar för sin roll i filmen.

Samtidigt har rasseparatismen där man delar in människor i olika raskategorier fått ytterligare vatten på sin kvarn. I Göteborgs-Posten beskriver Adam Cwejman en videofilm från en fotbollsplan i Seattle, USA där vita personer hade stoppat andra vita och icke-rasifierade att gå in på planen. Enbart svarta var tillåtna (Göteborgs-Posten 25/6).

Svarta personer, men även andra minoritetsgrupper som asiater och latinamerikaner, plockas alltså i dag bort från reklamlogotyper. Samtidigt ska vita och svarta hållas åtskilda både i offentligheten och i det privata.

För den nya antirasistiska rörelsen, som blivit alltmer tydlig i och med BLM, tycks uppdelningen av svarta och vita, så kallad rasseparatism, ha blivit en huvudfråga. Indelningen i olika raser ska vara glasklar.

Det verkar som att den antirasistiska rörelsen har ansträngt sig så för att finna rasism i allt att de till slut har slagit knut på sig själva och uppnått en antirasism som till och med rasister skulle gilla. Nu kan de riktiga rasisterna ställa sig bakom antirasisternas budskap.

Inga kommentarer: