torsdag, juli 09, 2020

Knutby 11:3 – Peter Gembäck


Hycklaren Peter Gembäck försöker skaka av sig

sina synder från sektterrorn i Knutby!

Enligt min ringa mening vet Gembäck exakt hur det gick till när Farid Lamrani anlitades som stödtorped för att iscensätta tragedin med illusionen om Sara Svenssons agerande som nyttig idiot när Helge Fossmos andra hustru Alexandra mördades.

Några år tidigare såg Gembäck till att spåren efter mordet på Helge Fossmos första hustru Heléne städades bort innan polisen kom.

Enligt min ringa mening är det sannolikt att Gembäck på order från Kristi brud och Helge Fossmo, var med i planerandet av många vidrigheter i Knutby.

Jag har träffat den här filuren på ett seminarium i aulan i Uppsala Universitet. Tro inte ett enda ord av det han säger!

Här följer Hycklaren Gembäcks dimridåer kapitel 666:


Peter Gembäck: Knutby behöver en fristående kommission
"Såret från Knutby är fortfarande för öppet och beröringsskräcken för stor för att en haverikommission från Pingst ska ha något värde, skriver Peter Gembäck, före detta pastor och föreståndare för Knutby Filadelfia.

Tyvärr har det de sista dagarna blivit en debatt om Knutby. Den började med Peter Halldorf som uttalade sig om bibelsynen i Knutby (18/6). Det väckte reaktioner från alla möjliga håll. Många kände sig kränkta och kön verkar lång med alla de som säger vad som har hänt i Knutby och att det minsann inte har med dem att göra.

Min fundering blir: Vet ni vad som hände i Knutby? Har ni någon annan kunskap än det som sägs och informerats om genom mediers ögon? Tidningen Dagen skrev den 14 januari på ledarplats att Pingst behöver tillsätta en haverikommission. Då tyckte jag att det lät som en bra idé. Det gör jag inte i dag.

Det jag insett är att Pingst, och många med dem, känner sig alldeles för hotade för att en sådan kommission skulle ha något värde. Jag tror tyvärr inte att resultatet från en sådan kommission skulle ge trovärdiga svar. Såret från Knutby är fortfarande för öppet och beröringsskräcken för stor.

Under alla år av mediebevakning och ifrågasättande av oss i Knutby har det hänt ett fåtal gånger att jag fått frågan om hur våra tankar och teologi kring ”Kristi brud” såg ut. Det är färre gånger än vad jag kan räkna på min hand som jag behövt ge svaret. Det säger mig något. Många tror sig veta saker som de inte vet.

Min önskan är att en instans, vet inte vilken, kanske Sveriges kristna råd eller ett akademiskt forskningsprojekt, tillsätter en kommission som forskar i vad som gick snett i Knutby. Vad är Pingsts ansvar, vad är ledarskapet i Knutbys ansvar, hur mycket har Trosrörelsen påverkat? Jag är inte rädd för sanningen. Tvärtom, jag söker den. Jag vill ta mitt ansvar.

Jag vet att det kanske känns fattigt att bara få ett förlåt så här, men jag vill be om förlåtelse till alla pingstvänner och andra troende som på ett eller annat sätt farit illa på grund av det som hände i Knutby. Förlåt!

Peter Gembäck, före detta pastor och föreståndare i Knutby Filadelfia"
Krokodiltårarnas okrönta mästare 

Inga kommentarer: