torsdag, januari 16, 2020

Moralisk kompass

Jag läste ett blogginlägg om den inre kompassen.

Bloggaren är en Herdinna som är väldigt nära och väldigt betydelsefull för mig.

Inlägget fick mig att reflektera över min egen inre kompass och den vackra mässingkompass som jag fick av min far och som jag har gjort till min moraliska kompass.

Den moraliska kompass som jag ännu inte har lyckats förstå helt, har misslyckats när det handlar om att begränsa konsumtionen.

Jag har förbrukat inkomster, bilar, motorcyklar och relationer i en moraliskt oförsvarbar takt men jag har också fått underbara minnen som följd av överkonsumtionen.

Nu känner jag absolut ingen ånger trots att konsumtionsmönstret saknar värdegrund.

När jag betraktar mitt snart fullbordade livspussel ser jag en bild som känns harmonisk.


Inga kommentarer: