onsdag, januari 22, 2020

Flockbeteende

Min nära vän Herdinna ger mig ofta inspiration med sina reflektioner.

När hon analyserar flockdynamiken, tänker jag på de flockar som genom åren har fascinerat mig mest.

Kajornas flykt är det märkligaste jag har sett i flockhänseende.

De kan komma flygande flera tusen alldeles intill varandra och plötsligt ändrar hela flocken riktning synkront. Det är märkligt och ett tecken på perfekt platt organisation.

Den kristna sektmentaliteten är också märklig där en flockledare ges den absoluta makten som ställföreträdande Jesus eller Jesus-partner. Knutby är bara ett av många exempel.

Muslimer är det tredje flockfenomenet där man tror att en människa har fått absoluta direktiv från Gud om hur resten av mänskligheten i alla tider i alla länder ska leva för att slippa helvetet.

Myrorna är det fjärde exemplet där varje individ uppvisar ett kollektivt medvetande.








Inga kommentarer: