måndag, juni 18, 2012

Illusionstrick med Flynano.

Flynano är ett finskt projekt som jag hyser sund misstro till.
Klicka på bilden så blir den större och helt osannolik
Det handlar om en liten flygmaskin som ska väga 70 kg totalt med kaross, chassie och drivlina. Den har en vingyta som knappast inbjuder till manöverbarhet annat än i hastigheter flera gånger den utlovade och den är utrustad med små pontoner som liknar ett skämt om man betraktar det hela som ett sjöflygplan

Ny Teknik som vanligtvis visar prov på sund skepsis inför teknologiska missfoster, verkar svälja propagandan från Flynano utan reservation vilket är mycket märkligt. Även IDG verkar ha skygglappar trots att de har en kunnig journalist på Teknik360

Kan det möjligen vara så att en reporter har bjudits på en spännande finlandsresa?

Hur som helst med seriositeten hos Flynano-folket och Ny-Teknik-reportrarna så kommer jag att följa projektet här. Rulla ned om det här inlägget ligger först.
I den här videon ser man projekt Flynano luftsättas under några sekunder. Det kan ha skett genom att en snabb båt bogserat farkosten till take-off-speed och jag tvivlar på att vi någonsin kommer att få se den där prylen flyga mer än en minut under manövrar vertikalt och horisontellt.
När jag skulle kolla videon visades glimtar av farkosten under några sekunder när den fladdrade en bit ovan vattenytan men efter några minuter såg det ut så här när jag klickade på videolänken. Symptomatiskt kanske?


Den batteridrivna versionen har intressanta tekniska specifikationer:
Empty weight under 70 kg
MTOW 200 kg
Wing span 4.8 m
Nose to tail 3.8 m
Height 1.5 m
Cruising speed around 140 km/h
Landing speed 70 km/h
RoC around 3 m/s
Service ceiling 3 km
Range 40 km
Power 20 kW

En motor på 20 Kilowatt som ska fixa 140 km/h i 40 km, behöver ett batteri på cirka 6 kWh. Minst 20% reservkapacitet krävs  och en Litiumjonackumulator på 7 kWh väger med paketering cirka 45 kg. Det är ett tungt batteri och en elmotor på 20 kilowatt är nästan lika tung. Batteri, effektregulator, transmission och motor med infästningar som klarar 20 kW väger sannolikt mer än 100 kg tillsammans. Läs här om olika batteriers energitäthet. 100 Wh/kg ger 70 kg för 7 kWh fria celler. Med inneslutning och ledningar mellan cellerna, ännu mera.
-

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanhända att de släpat den för att få fart, men för det första "skuttet" ser man inga vågor efter nån dragande båt. (Det andra klippet på ett skutt är så kort att jag inte studerat det närmare). Personligen skulle jag inte kalla det för en bluff. Kanske nånstans mellan optimistiskt-överoptimistiskt och kanske smått utopistiskt. Att producera dessa prototyper är väl inte helt gratis heller vilket borde minska på nyttan med en bluff. Mer produktivt vore väl att förhala allt så mycket som möjligt hela tiden och enbart visa elektroniska modeller och "tejpade" fanermodeller. Vad det verkar så är det inte fråga om fanermodeller iaf. Sen kan jag förstå att du blir provocerad av att ett företag försöker dra in pengar genom att utlova en produkt. Big bussiness har antingen egna pengar eller riskkapital, men hur ska vi andra göra då? Lansera modeller som big bussiness stjäl direkt. På så vis verkar det progressivt iaf. Sen retar du up dig på att de inte kommer att kunna flyga så långt. Det kan hända. i praktiken kommer många säkert att nöja sig med 2 mil eller se och vänta på bättre batterier sen. Detta gör vi ju alla som hoppas på elbilar med.