måndag, mars 26, 2012

Undernärd på sjukhuset

Senast jag låg på sjukhus fick jag bråttom därifrån och packade väskan i förtid.
Anledningen var att jag kände mig frisk men hotades av undernäring och matleda. Mikroskopiska portioner av helt smaklös mat, fick dagdrömmar om mina normala luncher att bli tvångstankar.

Nu ser jag att min reaktion var befogad och jag konstaterar att sjukhusköket i Enköping måste öppnas igen innan undernäring blir den nya sjukhussjukan.

SR Uppland  -  Pressrelease  -  UNT  - 
-

4 kommentarer:

elina sa...

Min gubbe tappade 9 kilo, ett kilo i veckan och han var hellre smal än tjock innan. Jag kunde inte ens ta honom hem för han var för sjuk. Maten var under all kritik. Det är nog så överallt inte bara nära dig. Även här i Sthlm börjar man införa åter sjukhuskök vilka man slog igen 10 år sen. Vilken slöseri.

Anonym sa...

Hamnade akut på SUS Malmö i vecka 8.Höll på att dö svältdöden eftersom jag låg isolerad .
Kunde därför inte ta av för att stå mig resten av dagen av frukostbuffen som brukar gå an och var därför tvungen att försöka överleva på vad som bljöds mig på bricka av den grönklädda sköterskan.
Det var fruktansvärt!Burkpotatis som antingen var sönderstekta utan på eller kokta till mos med en hård kärna inuti.
Klistersås,vit .ljusbrun eller brun hade samma äckliga smak .
Köttet eler fisken skall vi bara inte prata om .Fy fasen!!Stackars de som är långliggare.Huvaligen!!
Messade en bekant som köpte en hamburgare och en mjölkchokolad,tre dagar i rad.
Det överlämnades genom en dörrspringa av en syster som snörpte på munnen.
Inte konstgt att många aldrig kommer hem igen från sjukhusen.
Många dör av sjukdomar eller vanvård,undrar hur många som dör av svält?
Hamurgarna smakade ljuvligt gott och räddade mig,i alla fall, från svältdöden.Katinka Glahd

Germund Andersson sa...

Katinka!
Jag tror att du och jag delar flera värderingar än om den usla sjukhusmaten ;)

Germund Andersson sa...

Jag gillar din kommentar LÄNK