onsdag, november 23, 2011

Meditation


Klicka på bilderna så blir de större
Klicka på texten så blir den läsbar
Texten är hämtad ur dagens EP och påminde mig om att jag, sedan Jonny lämnade oss, har slarvat med den meditation som var ett naturligt inslag i dagen under 30 år.

Nu ska jag ta tag i det igen och försöka återställa balansen.

För min egen skull, samlar jag några bilder och grundläggande information så att jag hittar tillbaka.

Om meditation här
Om Kundalini Yoga här

Wiki här och här

Mantra kan vara ord eller stavelser som sjungs eller sägs. Mantar kan också vara ett tänkt ljud som upprepas utan att uttalas. Kraften ligger i ljudvibrationerna. Att upprepa ett mantra är en effektiv teknik för att bromsa den ström av tankar som ständigt genomsköljer sinnet. Upprepningen bygger en barriär mot nya stimuli utifrån. Tankeverksamheten avtar, andningen lugnas ner, blodtrycket sjunker, muskelspänningar och stesshormoner minskar. När tankeverksamheten avtar skapas utrymme för tankar och känslor som lagrats i ditt undermedvetna att ta sig upp till ytan för observation och bearbetning.

Här följer illustrationer till Kundalini Yoga.


Fortsättning följer

Inga kommentarer: