onsdag, maj 04, 2011

Älgens nässtyng - Cephenemyia ulrichii

Klicka på bilderna så blir de större
 Fluga och larv

Jag är en obotlig och kär vän till alla humlor och den här krabaten skulle ha kunnat lura mig om jag inte hade hade hört om den i Dagens Eko nyss.

Citat Läkartidningen:
"Larver av älgens nässtyngfluga, Cephenemyia ulrichii, finns som parasiter i svenska älgar.Flughonan sprutar vanligtvis in sina larver i älgens näsborrar, men i sällsynta fall sprutar hon »av misstag« in larverna i en människas öga. Ett humanfall av Cephenemyia-infektion från Dalarna och tre liknande, tidigare pub­licerade fall från Finland redovisas här."
"Det finns en värdefull rapport i den finska läkarföreningens skrift Duodecim, som beskriver hur en man och en kvinna vid separata tillfällen i augusti 1981 drabbades av oftalmomy­iasis då de vistades i skogsmark i sydöstra Finland [5]. Båda personerna uppgav att de först trodde att en gren träffat ögat, därefter kändes det som om »skräp« låg kvar i ögat, och en intensiv smärta uppstod från det drabbade ögat."
"Slutligen ett råd till skogsvandrare under sommaren: Om en humleliknande insekt »verkar nyfiken och plötsligt står stilla i luften« några centimeter eller decimeter framför ditt ansikte så bör du omedelbart vifta bort insekten – annars finns risk att den sprutar ut små larver mot ett av dina ögon."
Dvärgbandmask, Älgens nässtyng och fästingar gör det snart farligt att vistas i naturen, man jag tänker ändå ta mina skogspromenader som vanligt i sommar.

SvD  -  SvT Vetenskap  -  NE  -  NE  -
Artikel i Läkartidningen
Artikeln som pdf
-

Inga kommentarer: