lördag, augusti 15, 2009

Volvo köps av Jakob


Den första bilmodellen från Volvo

Jakob, eller ÖV4, hette den första personbil som tillverkades av Volvo. Det var en bil utan tak som följdes av PV4 med tak. Därefter kom en rad framgångsrika modeller och några av dem minns jag speciellt av olika skäl.

Suggan, eller PV800 minns jag som en bil i jätteformat.. I militärt utförande hette den TP21 och verkade ta sig fram överallt med ett helt kompani som passagerare.

PV 544 var min första Volvo och efter den blev det en 144S som trimmades till max och gick som ett skållat troll tills motorn bara smälte ihop till en järnklump under en snabb tripp på E18. Därpå följde en 244GL med automatlåda. En 264 och en 244 2,8 med samma motor och utrustning som 764 men en vanlig grå svenssonbil på utsidan. En 764 fick bli pausbil medan jag väntade på leverans av min sista Volvo. En värsting med all utrustning som Volvo kunde erbjuda. Jag såg den på ett vykort från Volvo och beställde en innan den fanns i Sverige. Volvo 745 Turbo Intercooler. Lite mixtrande med turbon och insprutningen, gjorde den bilen till en landsvägsracer med lyxkomfort. Tyvärr har jag bara en bild på den, men eftersom jag är med där så får den duga.

Nu finns Volvofabrikerna sedan länge på realistan och rykten går om olika konstellationer som är intresserade. Det sista ryktet tilltalar mig varmt och jag antar att projektnamnet Jakob, anspelar på den första volvomodellen.

DI om den eventuella affären
Sveriges Radio
Göteborgsposten
Göteborgstidningen
TV4
Sveriges Television

Inga kommentarer: