onsdag, augusti 26, 2009

Svenska Aero-bilder

Klicka på bilderna så blir de större
Erk-Pers 1990

▲Erk-Pers 2011▲
Erk-Pers nu med den drygt en meter höga stengrunden över en stor källare med välvt tak av samma stentyp

Övre bild - Erkpers 1901.
Undre bild - Erkpers 1990 från toppen av Norrlandsport

Det kom ett e-brev i dag från Pereric Öberg. Pereric äger företaget Svenska Aero-bilder och han undrade hur kommer sig att jag har publicerat hans bilder utan att han visste om det i förväg. Det var ytterst pinsamt och ett svårförlåtligt misstag av mig att kopiera hans bilder från Enköpingsposten utan att fråga först. Det var bilder tagna över arbetsplatser för den nya sträckningen av E18 från Enköping till Västerås som jag skrev om här.

Bilderna i det här inlägget har jag tagit med analog kamera och skannat.

Jag ringde honom direkt när jag hade läst brevet och vi fick ett oväntat trevligt samtal som slutade med att han erbjöd mig att komma till företaget och titta på en del bilder. Det är en kilometer mellan min bostad och företaget Svenska Aerobilder så jag var där tio minuter senare.

Pereric visade mig runt i lokalerna och så hamnade vi i arkivet där det finns cirka fem miljoner bilder sorterade efter kartmarkeringar. Bilder tagna från luften på i stort sett varje hus i Sverige.

Pereric talade om att han hade tipsats av en kompis om att hans bilder låg på en blogg. Kompisen bor i Hornslandet och när jag berättade att jag växte upp i Segersta, sex mil söderut därifrån, mindes han den vackra kyrkan där.

Han plockade fram en karta och jag fick visa var mitt föräldrahem Erkpers finns. Kartans delmarkering hänvisade till ett arkivfack och där kunde Pereric plocka fram massor med bilder på Erkpers, tagna vid olika tidpunkter från 50-talet till 1998.

Den nedre bilden har jag tagit från toppen av Norrlandsport. I Svenska Aerobilders bildarkiv finns bilder med ungefär samma vinkel, men tagna från en helikopter på närmare håll och med full skärpa.

Det var en märklig upplevelse att se detta gigantiska bildarkiv som är ett viktigt stycke historia eftersom det visar Sverige i bild under drygt 70 år.

Artikel i Ena-Håbo-tidningen
Bildtexten upptill på höger sida är min egen.

Inga kommentarer: