måndag, juni 11, 2007

När blir det sommar?

Den här jordgubbsplantan var grön och fin hela vintern och blommade tidigt i vår. Den ser ut att ge rik skörd vilket innebär att den inte skadats av att inte ha vintervissnat. Den första rodnaden kom i dag.
En lång tomatplanta som ska få klättra runt på spaljen.

Innan jag hjälpte min gamla bil Nils med den sista resan, plockade jag ur snurrfåtöljerna från den mittre stolsraden. De ska bli lyxiga altanstolar att sitta i under varma sommarkvällar.
Lite huvudbry i sommarvärmen
Sitt inte för länge vid datorn!
Klicka på bilderna!
Blir det sommar den 19 juni när radions sommarpratande startar?
Jag har förresten namnsdag då och Germund är inte tyskt eller norskt. Namnet är fornnordiskt. Klicka på rubriken och läs.

Länge gällde regeln att tomatplantorna skulle ut tidigast den tionde juni. Det blev en sommarmarkering. I år den tionde juni hade en av tomatplantorna blivit över en meter hög och bär nästan 50 kart.
Första baddagen var det sommar förr. I så fall blev det sommar på nationaldagen i år.

Första smultronet har varit en sommarmarkering. I så fall blev det sommar den femte juni i år.

När än sommaren började i år, får den gärna hålla på till november för min del.

Inga kommentarer: