måndag, december 26, 2005

Mor flyttar


Julfirandet är över för denna gång och det var den billigaste julen på minst 25 år. Mindre än fyratusen kronor bortklappade!

Massor med god mat och många vilostunder när hjärnan går på tomgång. Just tomgång eller snarare rundgång, får mig att minnas när min mor flyttade till ett servicehus i Kilafors. Erik, bror min och jag körde hennes möbler. Det var besvärligt att parkera så det blev långt att gå och bära. Därför blev det många turer mellan flyttlasset och lägenheten.

På trappan vid ingången stod en väldigt gammal men pigg tant som tittade skumögt på Erik och frågade med sprucken röst ”Är det Åke?”. Nej svarade brorsan och fortsatte att bära. Nästa gång han gick förbi tanten, frågade hon igen ”Är det Åke”.


Så där fortsatte det några timmar och det blev efter ett tag ganska komiskt.

När vi flyttat klart, och installerat Mor i den nya bostaden, skulle Erik och jag åka hem.

På väg mot utgången såg jag att tanten stod kvar på trappan och jag drabbades av empatiskt hjärnsläpp. Jag bad Erik gå en bit efter mig och när jag passerat tanten, vände jag mig mot Erik och sade ”Kom nu Åke så går vi”

Det var väldigt nära att tanten slog en frivolt av överraskningen och det tog en stund att återställa hennes omvärldsanalys till något så när verklighetsanpassad nivå.

Inga kommentarer: