måndag, januari 25, 2021

Bild- och formskapare

Hans Lindström, Jan Romare och Oscar Reutersvärd.

Tre fantastiska konstnärer som jag har haft kontakt med.

Alla tre har gått ur tiden.

Den första var Oscar Reutersvärd.

Jag köpte två bildalbum skapade av Hans Escher och blev totalt fascinerad av illusionsbilderna.

Sedan hittade jag bilder av Oscar Reutersvärd och eftersom han bodde på Valhallavägen i Stockholm, bara 15 km från mitt hem, ringde jag honom.

Han svarade direkt och när jag frågade var man kunde se hans bilder, välkomnade han mig hem till sig.

Jag fick fyra bilder av honom.



Jan Romare hade redan tidigare varit min favorittecknare och när jag ville låna några bilder till bloggen, ringde jag honom och fick tillstånd.

När han såg bloggen skickade han ett vykort till mig. Det här är fram- och baksidan av kortet.


Några av de bilder jag lånade




Sedan upptäckte jag Hans Lindström och ville använda också hans bilder.

Varje gåcng skickade jag ett e-brev och fick snabbt svar med godkännande. Första gången ringde jag och fick det korta svaret: Gärna.

Den sista bilden snor jag eftersom jag ännu inte kan få kontakt med Hans, men det kommer nog snart och då får jag be om tillstånd retroaktivt.









Inga kommentarer: