lördag, juli 30, 2011

Saab - näst sista kapitlet

Den till synes oändliga historien om bilföretaget som inte klarar av att sälja bilar, kanske får sitt sista kapitel snart.

Inte på grund av att regeringen eller banksystemet sviker utan för att det är för få som vill köra SAAB.

Marknaden för bilar från SAAB är helt enkelt för liten för att produktionen ska löna sig.
Allt i bloggen om den onödiga bilen SAAB här

Enligt min ringa mening bör bilproduktionen i Trollhättan avvecklas snarast och lokalerna tas över av ett nystartat företag för tillverkning av vindkraftverk och vågkraftverk. Jag är övertygad om att Vattenfall, Fortum och Eon är intresserade av att bli delägare i ett nytt lönsamt företag och jag är lika övertygad om att den kompetenta produktionspersonalen hos SAAB, utan minsta problem kan skapa en mycket lönsam verksamhet med nyttiga produkter i stället för med en bil som få vill köra.
Spyker Bob Muller som nu är ensam i styrelserummet hos SAAB, bör ta sin gode vän Antonov i handen och bege sig till ett mera lätthanterligt konkursobjekt i Ryssland. Här går de knappast en lysande framtid till mötes.


Den socialdemokratiske ledarkomikern Groucho Juholt Marx och hans enfaldiga kumpaner i LO har inte begripit något av vad SAAB-spektaklet egentligen handlar om och det verkar som att de vill ge regeringen skulden för att marknaden föredrar andra bilar än SAAB.

De har dock inget att säga om att 40 miljoner kronor går till företagsledningen medan de anställda blir utan lön. DI  -  Mera i DI

Problemet med SAAB är enbart att företagsledningen inte har haft den kompetens som krävs för att sälja de bilar som köparna vill ha Punkt!

Artiklar i SvD här  -  här  -  här  -  här  -  här  -  här  -  här  och  här



Vem i Sverige vågar köpa en bil från SAAB efter alla turer om nödlån och tveksamhet från Sveriges regering?

Om SAAB ska överleva som bilmodell, måste antagligen produktionen flyttas till Kina där produktnamnet sannolikt är oskadat.

För två veckor sedan var det klart med en hittills anonym delägare, men veckan efter kom Hawtai in i bilden.  SvD -

Nu ser det ut som även den tilltänkta affärspartnern backar ur och Victor Muller tvingas göra en ny säljturné i Kina och kanske hamnar SAAB till sist i grytan hos BAIC som redan har produktionstillstånd för gamla 9.3 och tror att det även gäller senare modeller. SvD -

Fredagen den trettonde maj klockan 14.00 avgörs kanske hur det blir med fortsatt produktion hos SAAB i Trollhättan, men sannolikt kommer vissa modeller att produceras i Kina i olika konstellationer oavsett resultatet av morgondagens förhandlingar.

Allt om SAAB i P4 Väst

Allt i bloggen om SAAB-spektaklet här

Mera om SAAB-karusellen i Rapport här och här - samt här -
Ännu mera i Ekot här  -  här  och här  -
Senaste nytt i SvD - GP  -  GP  -
En litania från DI
Pressmeddelande från Invest Sweden

Enligt min ringa mening har en viktig aspekt glömts bort helt när det gäller möjligheterna för SAAB att överleva och tjäna pengar på lång sikt: Inkomsterna har de senaste 20 åren varit lägre än kostnaderna.

Trasslet nu kan naturligtvis inte vara positivt för utvecklingen och SAAB måste sälja flera bilar än innan krisen för att bli lönsamt.

Inga kommentarer: