tisdag, november 16, 2010

Sen lunch

Klicka på bilden så blir den större
Nyss åt jag för första gången på många år, burkköttfärssås med makaroner, av det enkla skälet att jag hittade en burk vars bäst-före-datum just var passerat.

Under skoltiden 1967 - 1970 anlände jag varje dag 07.30 till Nybrogatan 8 i Stockholm och de flesta av dessa dagar, satte jag in en matlåda i något av oändligt många värmeskåp som någon vänlig person sedan startade vid tiotiden.

Matlådan innehöll oftast just makaroner med Findus köttfärssås och jag tröttnade aldrig, men nu känner jag att den rätten nog just lämnade min menysamling.

Den köttfärssås som Sofia och jag kokar ihop av de finaste råvaror, slår burkröran med väldigt god marginal.

Sofias köttfärssås - Tre portioner

500 gram krossad tomat med chili
200 gram grädde
200 gram Ajvar
Två matskedar paprikapulver
Trollens örtsalt
Nymald vitpeppar
400 gram köttfärs

Rör ihop såsen ordentligt och värm den medan köttfärsen steks.
Blanda såsen och köttfärsen.
Töm köttfärssåsen i den stora stekpannan och låt puttra medan spagettin kokar upp i en stor kastrull utan lock på hög värme. Rör då och då så att spagettin inte klibbar samman.
Häll spagettin i ett stort durkslag och kyl ned under kallvattenstrilen.
Töm över köttfärssåsen i en serveringsskål och skölj ur stekpannan. Häll din finaste olivolja i stekpannan och värm spagettin under ständig omröring.

Servera med riven parmesansås och sweet-chilis-sås separat för personligt bruk.
-

Inga kommentarer: