tisdag, juli 27, 2010

Korv- och grönsaksgryta


Korv och grönsaksgryta 6 portioner

Ingredienser:

1 stor purjolök
0,6 kg palsternacka
1 kg potatis
2 stora sötpotatisar
1 liten kålrot
0,8 kg morötter
1 medelstort broccolihuvud
ca 800 g falukorv
6 dl gammaldags mjölk
2 l vatten
Fond för 1,5 l/ 3 buljongtärningar

Tillagning

Skala och skär allt i små tärningar.
Koka kålrot och morot i fem min i okryddat vatten.
Lägg i palsternacka, potatis och sötpotatis, koka i ytterligare 25 min.

Stek under tiden den tärnade korven.

Efter kokningen blandas fond/buljongtärning i vattnet.
Blanda i korven, broccolin, purjolöken och mjölken.

Koka i minst tio min till. Smaka av och krydda efter behov.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ser underbart gott ut!

Använder du köttbuljongtärning eller grönsaksbuljongtärning till fonden?

Salt, peppar och vad mer som extra kryddning?

Både buljongtärning och salt blir kanske för bra. Korven har ju också viss sälta.

Min erfarenhet är att ofta ger rotsakerna tillräcklig smak, särskilt palsternacka och rotselleri.


Hälsningar
Fågelvännen

Germund sa...

Det smakade fantastiskt gott och jag använde Knorr Vegetable Fond du Chef.

Anonym sa...

Tack för tipset!

Själv använder jag oftast Nyform Vegetabilisk Grönsaksbuljong, finns på Hälsokosthyllan.

Hälsar
Fågelvännen

vinterbadaren sa...

Egen nyfångad makrill med hemodlad potatis och spenat går inte av för hackor det heller:-))

Germund sa...

Det enda som skulle kunna få mig att flytta till västkusten, är just stekt färsk makrill med färsk potatis och stuvad spenat;-)

vinterbadaren sa...

En kämpe från "traktorcentern" är alltid välkommen till sveriges framsida. Den stora mycket feta höstmakrillen lägges in likt sill. En delikatess utöver det vanliga.

Germund sa...

Tack för det :-)

Jag minns med vällustrysningar underbara mornar på 80-talet när jag gick ned till hamnen i Strömstad för att köpa nykokta räkor som åts till frukost med rostat bröd så att jag stod ut till lunchen med nyrökt makrill.