söndag, augusti 18, 2019

Hakelius om Arnstad

”Hatet mot muslimer genomsyrar vårt Sverige. Det är outhärdligt”, sammanfattar han själv anledningen till att han skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter i dag. Den går ut på att ”det rasistiska bakgrundsbruset” brett ut sig i offentligheten och att det leder till våld och terror, som det misslyckade försöket till massmord i en norsk moské nyligen. Mer precist kopplar Arnstad oblygt samman föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime med terrorattentatet i Norge.

”GAPF”, skriver Arnstad, ”bidrar till det islamofobiska bakgrundsbrusets normalisering, genom att aktivt propagera för osynliggörande av muslimer.”

”Osynliggörandet” består i föreningens argumentation mot att acceptera att kvinnor förväntas bära slöja.

Det är, som nästan alltid med Henrik Arnstad, en text som på ett surrealistiskt sätt blandar aningslöshet, uppriktigt engagemang, en och annan god observation, förnekelse, empati, härskarteknik, höga ideal, låga anklagelser och ett försvarligt mått hysteri.

Det bästa i artikeln är Arnstads påpekande att en sekulär stat inte är detsamma som ett sekulärt samhälle. Ett sekulärt samhälle antyder tvärtom en mycket ofri social konstruktion, av det slaget som fanns på andra sidan järnridån.

Där sätter han fingret på ett problem när islam – eller vilken religion som helst – diskuteras i Sverige.

Arnstad har också alldeles klart en poäng i sitt huvudresonemang, men hans förenklade syn om att allt är en fråga om ”rasism” leder helt fel.

De militanta islamistiska, salafistiska och jihadistiska rörelserna är fast beslutna att skapa en olöslig konflikt mellan muslimer och kristna. Det var därför terrordåden på Sri Lanka nyligen riktades mot minoriteten kristna, inte mot den buddhistiska majoriteten, eller ens den större minoriteten hinduer. Sri Lanka var bara scenen. Publiken var världen. De våldsamma jihadisternas och salafisternas övergrepp är en världsomspännande övning i hänsynslöshet, baserad i en grumlig kompott av ressentiment, postkolonial teori, puritanism, frihetshat, våldsromantik och vanlig enkel makthunger.

Krigen, terrorn och hatpropagandan – som främst drabbar muslimer av mer moderat slag – går inte spårlöst förbi. De våldsbejakande och fundamentalistiska krafterna inom islam är välfinansierade och sitter på ett stort våldskapital, vilket ger deras extrema tolkning av islam ett oproportionerligt stort inflytande inom den organiserade religionen. Det gäller även i vårt eget land. I väst tas det här tacksamt emot av högerextrema krafter, som också har som mål att slå in en kil mellan kristna och muslimer. Men det sätter också tonen i betydligt bredare kretsar.

Det är klart att det finns fördomar mot muslimer i Sverige. Det är klart att fördomarna inte mildras av att de extrema och våldsamma grenarna inom islam ges och tar så stort utrymme. Det är precis det extremisterna räknar med. Men hur ska man undvika det? Hur ska man kunna kräva av folk i gemen att de inte tar något som helst intryck av dessa högljudda, våldsamma och hatiska rörelser? Hur ska man kunna förvänta sig att inga generaliseringar görs, utifrån de symboler – som till exempel olika former av slöjor – som de extrema islamisterna ser som sina? Är det rimligt att begära att det faktum att Sverige per capita varit en storleverantör av IS-krigare, inte på något sätt får tillåtas påverka många människors syn på islam?

Ponera att det fanns fickor inom svenska kyrkan som rekryterade och skickade iväg unga män att begå krigsbrott i religionens namn någonstans i världen. Skulle det inte påverka synen på Svenska kyrkan, trots att den är en välkänd institution för många svenskar? Vore det kristofobi? Omvänd rasism?

Tänker man på saken begriper man hur platt politiserande och helt missvisande Arnstads patentförklaringar ”rasism” och ”islamofobi” är. Problemet som han försöker beskriva, är mycket mer komplicerat än så.

Det gäller även hans resonemang om slöjor.

De som direkt drabbas av de extrema tolkningarna av islam, våldsamma eller ej, reagerar i många fall kraftigt mot det som de utsatts för. Blir man föremål för ”moralpolis” i svenska förorter, eller om man själv har tvingats till underkastelse på grund av sitt kön, eller har vänner i den situationen, eller rent av vänner som mördats för att de vägrar att uppfylla en förtryckande könsstereotyp, är det inte så märkligt att krav på slöjor och andra liknande symboler för kvinnlig underordning, helt enkelt upplevs som oacceptabla.

Och ja. Det är inte överord att tala om slöjan som ett tecken på kvinnlig underordning. Det finns självklart kvinnor som själva väljer att bära slöja och trivs med det. Det är deras val. Det finns mängder av kvinnor med slöja som är självständiga, framgångsrika och starka. Men oavsett hur många sådana vittnesmål som kommer fram, blir det parodiskt när slöjan för den skull ska försöka beskrivas som en kvinnlig frihetssymbol. Det finns helt enkelt inget i slöjans historia eller i de religiöst och kulturellt kopplade resonemangen om slöjan, som gör en sådan tolkning rimlig. Slöjan finns där därför att män känner äganderätt till kvinnor och därför att kvinnlig sexualitet, eller till och med kvinnlig social aktivitet i samhället i stort, uppfattas som ett hot. Att det går att ta sig ur den sortens förtryck med slöjan i behåll är uppenbart. Men det förändrar inte vad slöjan syftar till. Det rör sig om kvinnlig frigörelse trots slöjan, inte tack vare den.

Så länge slöjvalet är frivilligt ligger det väl inom gränserna för vad fria och öppna samhällen bör acceptera. Alla kulturer bär på gamla symboler med tveksam historia. Vi lever i en värld där kulturer möts. Det är alldeles självklart att vi alla har en moralisk skyldighet att ingripa mot de idioter som angriper slöjbärande kvinnor på stan. Men att försvaret för slöjan blivit så viktigt i antirasistiska vänsterkretsar är direkt förbryllande.

Ärligt talat: det verkar, särskilt bland vänstermän, finnas en särskild fördragsamhet med beteenden och normer som på ett negativt sätt riktar sig mot kvinnor. Om någon vägrar skaka hand med en mörkhyad person är det självklart oacceptabelt i de här kretsarna, som i de festa andra kretsar, men om det rör en kvinna finns alltid en rimlig bortförklaring.

Hur skulle Henrik Arnstad tycka att svenskarna borde reagera på en rörelse som predikade att alla mörkhyade måste gömma sina ansikten bakom en slöja?

Borde de protestera?

Eller vore sådana protester ett uttryck för outhärdligt hat?

lördag, augusti 17, 2019

Islam vs kristendom

Om jag säger något kritiskt om islam börjar alla att flacka med blicken och bli oroliga.

Det uppstår alltid en försvarsreaktion.

Säger jag något kritiskt om kristendom blir det nästan alltid en konstruktiv diskussion.

Varför har nästan alla jag känner beröringsmotvilja när det gäller att granska islam i det svenska samhället?

Är det för att muslimer de känner är trevliga människor?

År det för att de ger muslimer en offeridentitet?

Varför är kritik mot kristendomen lovlig medan kritik mot islam är rasism?

Jag vet inte men jag vet att alla samhällen som styrs av islam är tvångs- och förtryckssamhällen!

I Sverige begränsade kristendomens ledare den individuella friheten under århundraden men det är över nu.

Vi har en hyfsat bra samhällsordning med demokrati, jämställdhet, jämlikhet, religionsfrihet, rätt till samkönad kärlek, konfessionsfri utbildning, tryckfrihet, religionsfrihet och välvillig inställning till troende.

Inte i något samhälle som styrs av islam råder demokrati, jämställdhet, jämlikhet, religionsfrihet, rätt till samkönad kärlek, konfessionsfri utbildning, tryckfrihet, religionsfrihet och välvillig inställning till kristna.

Blanda inte ihop det med känslan av att muslimer i Sverige är trevliga!

Skilj mellan sak och person!

Glöm aldrig att Muhammed var en krigsfurste! Han dödade tusentals människor direkt eller via underlydande soldater.

Glöm aldrig att alla troende muslimer ser Muhammed som sin mänskliga förebild`

Tro inte på bortförklaringen att Muhammed endast dödade i självförsvar!

Muhammeds krigshär självförsvarade sig inte genom hela den arabiska halvön och norra Afrika!

Islams Gud utsåg Muhammed till sitt sista sändebud till mänskligheten enligt Muhammed själv men det fanns inte ett enda vittne till den utnämningen!

Hela koranen dikterades av Muhammed.



fredag, augusti 16, 2019

Kriminella gäng




torsdag, augusti 15, 2019

Ismer

Nazismen, kommunismen och islamismen är ideologier som bör stämplas som politisk pest.

Värst är ändå PK-ismen!

Det är alltid de politiskt korrekta lättlurade som släpper fram mördar-ismerna till makten genom att i början behandla extremisterna som offer för etablissemangets exklusivitet.

De politiskt korrekta (polkorristerna) i regeringarna, parlamenten och nyhetsredaktionerna ger nu islamisterna fritt spelrum utan att för ett ögonblick reflektera över hur det ser ut i alla länder som domineras av islam.

Jag har studerat dessa länders förhållande till demokrati, jämställdhet, jämlikhet, religionsfrihet, samkönad kärlek, konfessionsfri utbildning, tryckfrihet, religionsfrihet och inställning till kristna!

Varför tror polkorristerna att det svenska samhället är skyddat mot tvångsideologiska effekter?

Sverige drabbades aldrig av de vidrigaste nazisterna och kommunisterna.

Mycket av det som hände nazist- och kommuniststater, händer i de klanstyrda islamstyrda länderna.

Må vi i Sverige slippa islamismens förtryckare!

Fåntrattarna i Sverigedemokraterna och Alternativ för Sverige försvagar det kollektiva sunda förnuftet. De flyttar fokus från det ideologiska perspektivet.

Jag idiotförklarar inte en enda väljare men jag efterlyser konsekvensanalys från alla väljare.

Enligt min ringa mening är det bara Centerpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna som försöker ge väljarna en komplett hållbar politisk bas.



onsdag, augusti 14, 2019

Jonny 30

För 30 år sedan föddes mitt barnbarn Jonny.

Jag saknar honom så att det värker i själen.







tisdag, augusti 13, 2019

Gud

Det finns en hel drös med religioner som på olika sätt har skapat gudomliga väsen.

De tre monoteistiska religionerna har mycket gemensamt men har olika syn på fundamentet.

Kristendomen.
Gud gick in i en människas kropp för att förstå och för att berätta om de möjligheter vi har om vi slutar upp med att använda våld som konfliktlösningsstrategi.

”Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger.” Matt. 7:12

Jesus offrades för mänsklighetens synder.

Islam
När Muhammed var fyrtio år gick han upp på berget Hira där han mötte ärkeängeln Gabriel som gav honom Guds sista budskap till mänskligheten.

Uppenbarelserna pågick under resten av Muhammeds liv och blev militanta mot slutet. Ett exempel är versen 9:5: ”När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred - Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.”


Judendomen
Moses och Abraham är nog de mänskliga grundbultarna i judendomens fundament.

Gemensamt har de synen på en enda allsmäktig och allestädes närvarande gud och jag älskar den här bilden som jag har fått personlig tillåtelse av mästertecknaren Jan Romare att använda i mina teologiska spekulationer.


Även tecknaren Hans Lindström har gett mig tillstånd att använda den här bilden av samma skäl.



Till sist snor jag en av Wiley


Jesus var fredsfursten och Muhammed var krigsfursten.

Antropocen och posthumanism

Den vedertagna geologiska spiralen avslutas med Holocen, den tidsålder som inleddes för 12000 år sedan och som vi fortfarande befinner oss i men egentligen borde spiralen fortsätta med Antropocen som inleddes cirka år 1800.

Nästa steg i spiralen bör bli den posthumanistiska eran där människorna antingen har utrotats helt eller har genetiskt modifierats till att bli fullständigt programmerbara för harmonisk samexistens med naturen.



Gaiahypotesen:






måndag, augusti 12, 2019

SSU

Utan egen kommentar!


Antropocen – Apokalypsen och Gaia


Jag avskyr det slentrianmässiga och korkade uttrycket "apokalyps" i betydelsen katastrof!

Apokalyps betyder uppenbarelse och inget annat!



Sverker Sörlin  –  Antropocen – En essä om människans tidsålder.

Inspiration från min goda vän Herdinna.


"Hösten 2016 sammanträder världens ledande geologer i Kapstaden. En grupp experter lägger fram de slutliga bevisen för att världen behöver ett nytt namn för en ny tid. Ett av bevisen är resterna av radioaktivitet från provsprängningarna efter andra världskriget, ett annat spridningen av plast och sot. Efter 12 000 år under Holocen är det dags för Antropocen, människans tidsålder. En stor händelse i planetens historia. Ska vi glädjas åt eller förskräckas av att människan nu bevisligen satt sina outplånliga spår på planeten?

Sverker Sörlin är en av världens ledande miljöhistoriker och han har följt diskussionerna noga bland geologerna. I den här essän ger han den första samlade beskrivningen av Antropocen, vår nya tidsålder."


Antropocen
Högmodets tidsålder.
Ansvarslöshetens tidsålder.
Fatalismens tidsålder.
Rovdriftens tidsålder.
Visionslöshetens tidsålder.



Efter Antropocen


Gaiahypotesen är en teori där livet självt antas påverka jordens biosfär för att skapa och upprätthålla optimala livsförhållanden. Den första gaiateorin skapades av den engelska atmosfärforskaren James Lovelock 1969, och vidareutvecklades sedan av mikrobiologen Lynn Margulis, 1974. I sin hypotes sa Lovelock att all levande materia på jorden kunde ses som en övergripande enhet. Han kallade detta självreglerande system för Gaia efter titanen med samma namn i den grekiska mytologin.




Skarpsynt iakttagelse:

"Civilisationen är en bräcklig skapelse. All denna fantastiska infrastruktur vi omger oss med, alla intrikata system för kommunikation och energiförsörjning, dessa vidsträckta stadslandskap som från hög höjd liknar en sorts komplexa organismer med ett eget liv, är i själva verket helt beroende av ständig, oavbruten tillsyn. Utan den skulle trafiken stanna, elsystemen krascha, panik och kravaller bryta ut. Vi vet det egentligen mycket väl men föredrar att inte tänka på det eftersom det, ungefär som tanken på döden, skapar en sorts tomhetssvindel när vi inser hur nära avgrunden vi faktiskt befinner oss och vilka blinda, obevekliga processer som står redo att ta över efter oss så snart vi släpper taget.

Och fort skulle det gå. Om människorna försvann skulle det omedelbart bli kolmörkt på nätterna, mycket snart skulle kraftverksdammar brista, tunnlar svämma över, redan första vintern skulle frostsprängningen bryta upp fasader och vägbeläggningar och i sprickorna skulle träd och buskar spränga fram. Fåglar och rovdjur skulle fylla gatorna, efter några hundra år skulle till och med den största stad vara svår att få syn på under de gröna kullarna som täcker rasmassorna, och när väl nästa istid drar in, om så där femton tusen år, skulle den radera i stort sett alla synliga spår. Sätt det i relation till att människor har funnits i någon form i sådär två, tre miljoner år, och liv på jorden i nästan fyra miljarder år.

För framtidens geologer – vilken skepnad de nu kommer att ha: intelligenta fåglar kanske, eller landlevande delfiner? – kommer vår civilisation att synas på sin höjd som ett avvikande, aningen mörkare sedimentlager i berggrunden. Femton tusen år, det är en fis i vinden.

Året som gick var som bekant än en gång det varmaste som någonsin uppmätts. Vi börjar vänja oss vid larmsignalerna. Världsmedeltemperaturen stiger, polarisarna fortsätter smälta i katastrofal takt, någon vecka i november låg temperaturen i Arktis hela tjugo grader över det normala. Det är förstås oroande. Samtidigt har jag alltid tyckt att klimatlarmen har något överdrivet apokalyptiskt över sig. Att temperaturförändringarna, som det brukar påstås, skulle utgöra ett hot mot planetens framtid är förstås dumheter, eller för att säga det rent ut: antropocentriskt hyckleri.

Nej, det som hotas av klimatförändringarna är knappast planeten Jorden, utan förutsättningarna för den mänskliga civilisationen som vi känner den. Kanske förutsättningarna för mänskligt liv överhuvudtaget. Planeten däremot skulle anpassa sig. Det har den gjort förut. Klimatet skulle förändras, men livet skulle med all säkerhet bestå. Om tvåhundrafemtio miljoner år skulle den snabba massdöden under människans epok, antropocen, kanske rentav framstå som en nödvändig föryngring.

Säkert är i alla fall att om, eller när, vi människor försvinner kommer det omedelbart att sätta stopp för den omfattande utrotning vi gjort oss skyldiga till med rovjakt och miljöförstöring, trafikanläggningar och byggprojekt – ja helt enkelt genom vår blotta utbredning. När ekosystemen hunnit repa sig skulle det kanske se ut som i den ett par år gamla science fiction- filmen ”After Earth”, där ett rymdskepp kraschar på Jordens yta tusen år efter att människorna tvingats evakuera planeten. Rymdskeppets kapten, som spelas av Will Smith, har blivit dödligt sårad och för att hämta hjälp tvingas hans son ut på en livsfarlig expedition genom en fientlig djungelvärld befolkad av väldiga buffelhjordar och aggressiva babianflockar där den mänskliga civilisationens ruiner står kvar som förfallna, obegripliga kulisser.

Som den amerikanske miljöjournalisten Alan Weisman konstaterar i sin bok ”The World Without Us” från 2007 är det antagligen vad som skulle hända: fåglarna skulle slippa krocka med våra flygplan och fönsterfasader, haven skulle på nytt fyllas med stora fiskar och på land skulle rovdjuren breda ut sig på våra tamdjurs bekostnad. Än en gång: det är inte miljön utan civilisationen som är hotad.

Alan Weisman konstaterar att det där förstås också beror på hur mycket vi människor hinner ställa till med innan vi försvinner. Även om till och med de största städerna på några tusen år lär förvandlas till grönskande åsar i landskapet så kommer material som rostfritt stål och plast att ta betydligt längre tid för naturen att ta hand om. I östra Stilla Havet, mellan Hawaii och Kalifornien, utbreder sig över ett enormt område en drivande, skvalpande soppa av finfördelat plastavfall. Den kommer att bestå tills någon finurlig mikroorganism muterar och lär sig hur den ska bryta ner de långa polymermolekylerna, vilket kan ta några hundratusen år. Gifter som dioxiner kommer också de att finnas kvar i naturen under lång tid, för att inte tala om avfallet från våra kärnkraftverk, som när människorna försvinner kommer att drabbas av härdsmälta eller explodera och släppa ut uranisotoper med halveringstider på miljontals år.

Och ändå – på riktigt lång sikt, och för planeten och biosfären som helhet, har det här ingen större betydelse. Livsmiljöerna har en fantastisk förmåga att självläka. Faktum är att sådana processer redan nu pågår i de områden som av olika skäl har lämnats öde under lång tid: som den demilitariserade zonen mellan Nord- och Sydkorea, där utrotningshotade fåglar och rovdjur har hittat en nisch att överleva i. Liksom förstås i det evakuerade området runt Tjernobyl i Ukraina, där naturen efter trettio år är på god väg att ta över efter människan. Visst ger den radioaktiva smittan upphov till genetiska skador och mutationer, men även om de skadar fortplantningsförmågan hos en del arter och individer lär de på sikt ändå leda till att den på något vis anpassar sig. Det är så naturen fungerar.

Frågan är vad vi ska göra med den kunskapen. Som Walter Benjamin skrev har varje historisk epok på sitt sätt tyckt sig stå vid randen av en avgrund. Vår tids antihumanistiska undergångsvisioner utgör dagdrömmarna hos en melankolisk kultur som inte längre har några radikala svar på sina egna utmaningar. Samtidigt blir konsekvenserna ofrånkomligt revolutionerande. Ska vi kanske dra slutsatsen att det vore en bra sak för miljön och planeten om vi människor försvann, och därför se till att skynda på det? Det finns de som tycker det: från Oregon i USA förespråkar den så kallade Voluntary Human Extinction Movement till exempel människans frivilliga självutplåning – inte genom kollektivt självmord, utan helt enkelt genom att vi slutar föröka oss. ”Må vi leva länge och dö ut”, proklamerar rörelsen på sin hemsida. Snabbt och smärtfritt skulle det lyfta civilisationens tryck på biosfären och leda till en, rent objektivt, bättre värld. Månn det.

För oss andra, oss oförbätterligt antropocentriska människor som inte riktigt kan förlika oss med, och än mindre ta konsekvenserna av de där objektiva, geologiska perspektiven handlar det snarare om att inse att, om vi verkligen vill att vår ömtåliga civilisation ska överleva, krävs det just radikala beslut för att leda in den på en annan väg. Innan den förgör sig själv."


Dan Jönsson, författare och kulturjournalist

lördag, augusti 10, 2019

Knutby Säsong 7 avsnitt 3

Ondskans lakejer i knutbysekten får stå till svars men de två som bär huvudansvaret för sektlivet blir skonade.

Pappa PA Waldau och sonen P Waldau lät Åsa härja fritt och backade upp henne under många år.

Utan deras agerande hade två pastorsfruar sannolikt fått leva.

 Allt i bloggen om sekten


fredag, augusti 09, 2019

Salafism – Jihadism. Islam säsong 13 avsnitt 4

Alla muslimer har Muhammed som absolut mänsklig förebild!

Muhammed var en krigarhövding som beordrade
bekämpande av alla som inte trodde på honom.

Sura 9:5 och 5:33 är två av cirka 300 exempel i koranen.















torsdag, augusti 08, 2019

Uppsala

Sannolikt står Sverige inför ett läge där medborgargarden
kommer att skapa inbördeskrig.

Vattenresurserna

Jag är övertygad om att vattenproblemet är en fråga om politisk vilja.

Vi lägger ut ofattbara summor på att grotta i universum medvetna om att allt vi ser skedde för miljontals år sedan och sannolikt är historia.

Vi lägger ut ofattbara summor på att grotta i materiens minsta byggstenar medvetna om att vi bara kan definiera cirka 5% och att vi sannolikt aldrig kommer längre eftersom det vi kallar mörk energi och mörk materia inte kan definieras.

Det trotsar nämligen naturlagarna!

Vi lägger ut ofattbara summor på att grotta i effektivare vapen för att skrämma och terrorisera varandra.

Alla dessa pengar skulle räcka till att rena havsvatten till alla människor och det skulle bli pengar över till att bygga ut solenergiomvandlingen så att hela världen skulle få ren eldistribution.


Islamiska staten – Islam säsong 13 avsnitt 3

Is har störtats!
Kalifatet har fallit!
Islamiska staten är besegrad!

Det där är lögnerna som de politiskt korrekta desinformatörerna på våra största nyhetsredaktioner sprider.

Sanningen är att västvärlden sakta invaderas av islamiska statens sataniska mördare men de är förklädda.


Klockan är fem i midnatt nu!

 Istanterna vill återvända hit för att kunna inspirera barnen

Alla terrorister finner sin inspiration i koranen!

Ismördarna rabblar koranen och ylar allahuakbar
när de skär halsen av kvinnor och barn!









tisdag, augusti 06, 2019

Salafism Islam säsong 13 avsnitt 2

Politikerna har kapitulerat för salafismen!

I det svenska offentliga rummet görs undantag för extreremligiös anpassning till samhället på ett sätt som aldrig skulle accepteras om det gällde kristna värderingar.

Försvarshögskolans rapport ◄Klicklänk




Fredens och fridens kors bredvid våldets och tvångets kors.