lördag, oktober 24, 2020

Knutby 11:5 – Peter Gembäck mörkläggaren

Genom att omfokusera, döljer Peter Gembäck, att han efter mordet på Heléne Fossmo städade badrummet där Helge Fossmos första hustru mördades, innan poliserna hann dit för att göra en brottsplatsundersökning.

Sektgrisen borde ställas mot väggen i stället för att få pudla!

KNUTBY 22 OKTOBER 2020 07:00 Artikel

Peter Gembäck: "Jag duckar inte för några frågor"

Han var både offer och förövare. Nu berättar Peter Gembäck med egna ord om vad som hände i Knutby Filadelfia.

Knutbydramat har alla beståndsdelar som kännetecknar en framgångsrik kriminalhistoria: sex, mord och en karismatisk men manipulativ ledare. Samt – skulle det visa sig – förutsättningar för en uppföljare. Rapporteringen kring pingstförsamlingen som blev rikskänd i samband med ett mord 2004 tycks aldrig sluta engagera.

Peter Gembäck, som öppet erkänt att han var en aktiv del i Knutby Filadelfias utveckling mot en sekt men som också blev en drivande kraft bakom församlingens upplösning, tycks i dagsläget ta allmänhetens fascination med ro.

– Det finns en grupp jag kallar hardcore Knutbyfans, vars intresse är omättligt, säger han när vi träffas på ett kafé i Uppsala.

Däremot tycker han inte att någon som skildrat Knutbyförsamlingen före 2016 har fångat kärnan i den manipulation som medlemmarna utsattes för.

– Rent krasst har de flesta inte lyckats. Duktiga journalister har gjort bra jobb utifrån förutsättningarna, men det hör till den slutna församlingens natur att det inte går att nå hela vägen fram som utomstående. Däremot var Uppdrag granskning i år suveränt, säger Peter Gembäck. 

I sin bok "Knutby inifrån", skriven med journalisten Annika Sohlander, återger han Knutby Filadelfias resa från att vara en vanlig pingstförsamling till att bli en fullödig sekt där våld är vardag, för att slutligen spricka. Parallellt berättas hans egen historia, hur han som ung och sökande kom i kontakt med Åsa Waldau, senare känd som Kristi brud. Varför just han blev del i ett sammanhang där han både utsattes för och utövade förtryck, är en fråga som Peter Gembäck brottats med i många år.

– Jag hade kompisar som var lika radikala när vi var unga. Jag tror det handlar om hur jag är som person, jag är snabb i att kasta mig in i saker. Och jag mötte fel personer. Om inte Åsa hamnat i Knutby, vem hade jag varit då?

Peter Gembäck undviker samtidigt att utmåla sig själv som mer av ett offer än någon annan.

– När jag insåg att all kritik mot församlingen var sann stod jag inför ett val. Fly utomlands eller vara helt transparent. Jag bestämde mig för att inte ducka för några frågor, säger han.

På ett personligt plan har Peter Gembäcks öppenhet, i rätten, i media och i egna boken, fungerat som rening. I ett större perspektiv hoppas han skapa debatt om sektbildning och manipulation, i och utanför frikyrkoförsamlingar.

– Knutby var unikt men alla katastrofer kan lära oss något, säger han.

Gustaf Kroon år 2008

Inga kommentarer: