tisdag, januari 01, 2013

Vid årets början

Gott nytt år för 17!
Bilden visar Ouroboros som omringar en nyårshälsning.

Den första kända bilden visande Ouroboros fanns i den mytiska boken Underjorden som hittades i Tutankhamons gravkammare.

Boken handlar om en förening mellan gudarna RA och Osiris.

Texten illustreras med två monster som äter sig själva från svansen.

Symbolinnebörden är oklar och det finns många olika tolkningar men det finns inga fakta.

På de äldsta bilderna är Ouroboros en drake med fyra ben och två vingar, men jag föredrar den modernare ormformen. Bilder


På Vårfrukyrkans predikstol finns den här bilden.


För mig symboliserar Ouroboros naturens oändlighet och komplexitet.

En annan gammal bild visar Ouroboros omringande Illuminatisymbolen

Ouroboros har förekommit i skrönor om en orm som biter sig i svansen och formar sig till ett hjul som kan rulla väldigt fort och hinna ifatt flyende byten.

Den kallas hjulorm  i svensk folktro och hoop snake i Australien.

Om jag blir rik ska jag köpa en Ouroborosring i guld och den ska se ut exakt som på bilden högst upp om det är möjligt. Alternativt kan den se ut som den nedre bilden visar och den ringen finns.

Den här dagen ska jag slappa, äta extra god mat och se nyårskonsert i TV1 klockan kvart över tolv.

Sedan blir det ett långbad med ett kilo havssalt och massor med aromatiska essenser.

Det kombinerar jag med backhoppningen som börjar klockan två och sedan blir det Vinterstudion tills det är dags att ta på finkläderna och åka till nyårsmässan i Vårfrukyrkan klockan sex.
Gott nytt år igen!
-

Inga kommentarer: