onsdag, juni 29, 2011

Mystisk gäst var fäbroms

Klicka på bilderna så blir de större
I morse när jag satt och läste Enköpingsposten på altanen, kom denna stora insekt på ett brummande besök.
Först trodde jag att det var en bålgeting och när den gång på gång flög tätt intill mitt ansikte, tog jag flugsmällan och klappade till.
Det var ingen geting, men vad det var, hade jag ingen aning om. Stor var den i alla fall.
Det blir insektsspaning i kväll tills jag kan identifiera odjuret.
Uppdatering: Fäbroms heter monstret och på engelska Tabanus bovinus.

6 kommentarer:

Nils Dacke sa...

Hej!
Min bedömning är att det är en sorts fäbroms, vilka kan bli upp till 25-30 mm långa. Se bl.a. här http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3024.
Sommarhälsning

Germund sa...

Hej och tack!

Utan tvekan är det en fäbroms. Bildsökning på Google skingrade alla tvivel.

Sommarhälsningar även från Enköping

Anonym sa...

Ja, det är en typ av broms. Jag har hästar och dessa bromsar kommer som reaplan när man är ute och rider. Som tur är dyker de oftast upp en och en så man har en chans att ta dem. Men det gör jätteont när de biter och lyckas man slå ihjäl en blir det som en kladdbakelse i handen, blä =)

Germund sa...

Jag placerade odjuret bland blommorna i en låda och en kaja kände sig snart bjuden på fest.

Walther Metzler sa...

Håller med övriga.
Ett riktigt odjur,Kallades väll förr för just Hästbroms och när jag var liten pojk så trodde jag det var för att de var så stora .
Snygga bilder föresten !!!

-DES- sa...

Jag har också undrat vad detta är för insekt, jag slog ihjäl en förra året, men nu vet jag - tack ska ni ha!