torsdag, augusti 07, 2008

Vindkraftverk och vindkraftbåt

Klicka på bilderna så blir de tydligare. Den övre bilden föreställer den nya E-ship 1 och den undre är en gammal rotorseglare

Tillämpning av Magnuseffekten

En mindre rotorseglare och en propellerseglare
Navigare necesse est, sägs det att Pompeius sade en gång, även om andra hävdar att yttrandet ska tillskrivas Horatius.

Att segla är nödvändigt om man ska transportera vindkraftverk med miljövänliga metoder.

Därför har vindkraftverktillverkaren Enercon beställt ett fraktfartyg som drivs med Flettnerrotorer som komplement till traditionella dieselmotorer. Läs mera om E-Ship 1 här

Flettnerrotorerna utnyttjar Magnuseffekten och är oberoende av vindrikning.

Här presenteras en annan modern motorseglare.

Klicka på rubriken och läs mera om vindkraft.

1 kommentar:

Albert Bernhoff sa...

Hej!
Enligt min åsikt kan man bygga en vindkraftbåt som kan gå rakt mot vinden. Tänk Dig en helt strömlinjeformad ubåt med en strömlinjeformad mast som bär en effektivast möjlig utformad vindrotor. Kraften från denna förs ned till ubåten genom lämplig effektiv transmission till en propeller, gärna dragande i fören eller skjutande i aktern. Det som ger minst energiförlust. Denna farkost bör kunna gå rakt mot vinden vid behov. På kryss, slör och läns kan lämpliga segel rullas ut ur masten. Denna idé presenterades i som en insändare i "Allt om Vetenskap" nr 8/2015. I ett svar från redaktionen tror man inte att en sådan båt kan gå rakt mot vinden, men det tror jag. Tricket är att man utnyttjar energin i vinden till att dra (eller skjuta) båten genom det princip stillastående vattnet.
Albert Bernhoff
E-post:albernhoff@telia.com