lördag, mars 28, 2009

Let`s Dance



För andra gången såg jag teveprogrammet Let`s Dance i går. Jag zappade runt och fick se Magnus Samuelsson, en av de idrottsmänniskor som fascinerar mig mest. En annan är Tony Rickardsson som också har vunnit Let`s Dance.

Magnus i en danstävlingsfinal verkade helt osannolikt, men han kunde verkligen röra sig rytmiskt och följsamt, om än inte helt graciöst.

I dag brummar de tokkulturella dumjournalisterna om att fel man vann.

Rätt man vann!

Let`s Dance är ingen elitdanstävling, det är en dansutvecklingstävling!

Magnus stod för en enastående prestation som från en absolut bottennivå, utvecklade denna kapacitet.

Grattis Magnus!
Få idrottsmän gör ett så genuint sympatiskt intryck som du gör.

Magnus let`s-dance-blogg
Magnus hemsida

lördag, mars 21, 2009

Bandyfinal 2009


Klicka på bilderna för att se dem i rätt storlek

Klicka på rubriken och läs det viktigaste om bandyfinalerna i Uppsala.

Bandyförbundet och publiken vet det inte ännu, men jag kan redan nu på förmiddagen, avslöja att Edsbyn vinner igen. Den sjätte vinsten i följd för de oslagbara.

Här är spelprogrammet för helgen.

AIK och IFK Nässjö möts i damfinalen klockan 11.45.
Uppdatering 13.45 Nässjö vann med 2-1. Segermålet i åttioåttonde minuten!

Edsbyn krossar Västerås i herrarnas match klockan 15.45 (GA-profetia 10.30)
Uppdatering klockan 17.45. Min profetiaprogrammering drabbades tydligen av ett gurkvirus. 5-4 till VSK och det är bara att ta av hatten. Det var en fantastisk match!

Bandyfinalen 2010
Bandyfinalen 2008
Bandyfinalen 2007

Hemsida Nässjö
Hemsida AIK
Hemsida Edsbyn
Hemsida Västerås
Bandy i Canada Klicka och njut!

fredag, mars 20, 2009

Towel Day - Liftarens guide till galaxen h2g2



Klicka på rubriken och gläds med mig över att det snart kommer en sjätte del av världens hittills enda trilogi i fem delar.

Eftersom författaren till de fem första, sedan maj 2001, lider av ett permanent existensfel, har en alternativ skriftställare - Eoin Colfer - anlitats av förlaget, vilket har gjort väldigt många människor väldigt arga.

Här kan du se och lyssna till episoder från tiden innan DNA kastade in handduken.

Om ungefär två månader är det åter dags att fira handdukens dag eller som en engagerad h2g2-fan säger; Towel Day.

25/5 drar vi på oss Towel-Day-tröjan, draperar handduken över skuldran och låter tiden ha sin gång. Handduk - jag - tröja fram - tröja bak

Richard Dawkins introducerar Duglas Noel Adams som läser ett stycke ur h2g2.

Samtliga inlägg om 42 och Towel day◄Klicka - läs - och lär!

Extramaterial: en länk till Richard Dawkins hemsida

torsdag, mars 19, 2009

Kattugglan och naturstadsparken Ekoparken

Klicka på bilderna så blir de större.
Ekoparken finns innanför den gröna gränslinjen.

Vi som lyssnar på Vetandets Värld i P1 varje dag 12.10, har lärt känna kattugglans läte. I dagens program berättade Henrik Waldenström om kattugglans handel och vandel. Den här gången fick han se sin andra kattuggleparning på 40 år.

Klicka på rubriken och hälsa på hos Eko-parken där Henrik är projektledare. Tusentals människor har följt med på Henriks morgonpigga naturutflykter i Ekoparken.

Kattugglan är en social fågel som gärna visar upp sin vackra skepnad för oss människor och eftersom jag bor på Kattugglegränd, är det extra kul att höra hoandet från en kattuggla varje dag.

Jag träffade Henrik ett par gånger när Ekoparken skulle bilda Sveriges första naturstadspark och minns att han var väldigt entusiastisk inför möjligheterna att få hela området skyddat mot exploatering.

onsdag, mars 18, 2009

AGEBE - AGB - Amerikanska Gummibolaget och Lucas


Överst - originaldekalen. Under - den nya som blev en katastrof.

För tre år sedan skrev jag av mig lite nostalgi och tog fram minnen från AGB-tiden 1970 till 1983.

I dag väcktes dessa minnen till liv igen när jag letade genom min dekallåda och fann massor med Lucas-dekaler.

Den förra AGB-spaningen gällde historia. Nu ska jag berätta om några produkter som etsade sig fast i minnet.

Efter en kort tid som servicechef, blev jag uppringd av polisen i Katrineholm en söndagmorgon. Det hade hänt en dödsolycka med en av våra billyftar på en BP-mack och de ville att jag skulle komma dit för att vara med i besiktningsarbetet.

På lyften stod en tung bil och under lyften fanns bilmekanikern som var helt tillplattad. På grund av ett konstruktionsfel hade lyften fallit ned och krossat mekanikern. Lyften hette Laycock High Speed och fick i fortsättningen heta Killmaster. Det var inledningen till att Arbetarskyddsstyrelsen intresserade sig för bilverkstäderna. De kommande åren arbetade jag nära Arbetarskyddsstyrelsen i säkerhetsfrågor och lärde mig mycket av dem.

En annan produkt som gjorde outplånliga spår i minnet, var California biltvättmaskiner.

Den övre AGB-symbolen var känd av alla i svensk industri, men 1975 anställdes en marknadschef som fastslog att den var för ålderdomlig och ful. Han lät en mycket dyr reklamfirma rita den nedre symbolen och anställde sedan konsulten som reklamchef.

Vi köpte NGK tändstift för en krona styck, packade om dem manuellt i AGB-kartonger med den nya symbolen och sålde dem för två kronor vilket gav en liten förlust på varje sålt tändstift. Samma process infördes för Continental fläktremmar, Trico torkarblad,Girling stötdämpare och alla andra storsäljare. Vi sålde mest i branschen och förlusten blev enorm.

Produkterna från britiska Lucas svarade för den största omsättningen och jag drar fortfarande efter revolvern när folk, på tal om Lucas, säger "Joseph Lucas, han som uppfann mörkret".

Bakgrunden var den att alla engelska bilar hade väldigt dålig färdbelysning. Alla engelska bilar hade hela elsystemet levererat från Lucas. Från Generator till strålkastare. Allt var lucas, utom elkablarna och elmontörerna. De engelska bilarnas elsystem monterades slarvigt och med för klena kablar vilket gjorde att det blev stora spänningsfall.

Åskilliga gånger bevisade vi detta genom att montera om elsystemet med korrekta kabeldimensioner och dra åt kopplingsskruvarna ordentligt vilket gav marknadens bästa belysning.

Min egen bil var utrustad med elva Lucaslyktor riktade framåt. Det small i generatorremmarna varje gång jag slog på helljus och jädrans vad ljust det blev!

Den berömde tecknaren Jan-Erik Garland, kallad Rit-Ola, såg bilen en dag i Stockholm och ritade av den. Bilden fanns i tidningen Se i en artikel om konstiga bilförare.

Klicka på rubriken och läs elakheter om Lucas.

Boxning i Enköping

Bilderna har inget direkt med galan att göra

I lördags arrangerade Ungdomens Arks boxningssektion en gala med mer än 50 boxare. Som framgår av artikeln i Enköpingsposten blev det succé.

Förstasidan
Sporten
Sekretariatet
Energiförsörjningen

Ungdomens Arks hemsida
Boxningsklubbens hemsida

Allt om före detta Neptuns Ark - Numera Ungdomens Ark

måndag, mars 16, 2009

Dags för jakt på fästingar


Klicka på bilderna så blir de större


Larmrapportena om fästingutbredningen, kommer tidigare och tidigare varje vår. Snart är väl otygen aktiva på vintern.

Klicka på rubriken och läs fakta om dessa onödiga djur.
Klicka här för alla inlägg om fästingar.

Helsingborgs Dagblad, där för övrigt Sveriges bästa grävande journalister finns, rapporterar om ett ovanligt tidigt överfall.

Enköpingsposten-1
Enköpingsposten-2

fredag, mars 13, 2009

Fredagen den trettonde mars


De som målade om en Messerschmitt KR och kallade den Eko-bil, hade maximal otur om de tänkte lura branschens bidragsgivare. Vi är många som minns trehjulingen och känner igen den hur mycket färg de än slösar på den.

Lördagen den trettonde mars för 44 år sedan gick jag altargången i Köpings kyrka för att
gifta mig och det kändes definitivt inte som en otursdag, men det var ju inte en fredag.

Marcus Wallenberg hade ytterligare en gång, otur när han tänkte. Man kan nog inte födas till finansgeni.

Tillägg lite senare den här otursdagen: Det handlar nog mera om hjärnsläpp än om ren otur. En obegriplig arrogans visas mot de svenska småspararna som omedelbart bör avveckla sina förbindelser med dessa girighetens fanbärare.

De hade otur när de försökte mörka sitt cyniska förhållande till långivare och låntagare. SEB-kunderna hade otur när de valde bank.

Om Riksbanken har otur så går det åt pipsvängen.

Glappkäften Östros har också otur. Han trodde att väljarna inte skulle genomskåda hans valfläskpladder.

Tolgfors & Syren hade otur när de planerade Sveriges framtida försvar. De hade tjänat på att konsultera mig som framtidsexpert.

Framtidsskådarna på Volvo & Saab hade definitivt otur med tänkandet när de för tio år sedan inte insåg att framtidens bilar ska vara små, billiga och petroleumoberoende.

Jag hoppas innerligt att de somaliska piraterna ska ha otur på varenda sjörövarutflykt så att de möter de svenska korvetterna och får simma i land.

Bengan den sextonde verkar ha otur varje gång han fattar beslut. Mera om Bengan här och här.

Carl den sextonde Gustaf har otur varenda gång han öppnar munnen. Det kan handla om vargar och det vore nog bra om kungahuset avvecklades pronto.

Klicka på rubriken för att läsa allmänt om fredag 13
Klicka här för att läsa mera om mina funderingar runt fredag 13.

Mååna verkar ha otur varje gång hon tänker och den oturen drabbade tidigt.

onsdag, mars 11, 2009

Alpin skidåkning


Finalprogrammet i Åre
Klicka på rubriken och häng med.

I dag inleddes finalen i den alpina säsongens världscup med störtlopp för kvinnor och förväntningarna var höga på Lindsey Vonn även om vi schlalomtokar naturligtvis hoppades att Anja skulle finna formen.

Så blev det inte, men Lindsey toppade formen och Vonn vann i utklassningsstil.
Uppdatering 12/3 Vonn vann också Super G

Jag minns, från när Lindsey Kildow gjorde entré i den alpina eliten, att jag aldrig hade sett en så glad och öppen elitidrottare. Hon hade alltid tid över för oss tittare och gjorde ett fantastiskt positivt intryck.

Det har enligt min ringa mening bara funnits en till åkare med den utstrålningen och det är Tanja Poutiainen så nu håller jag tummarna för henne även om jag hoppas att det vänder för Anja. Någon ur resten av den svenska truppen, kommer att överraska positivt den här gången. (GA-profetian)

Uppdatering 14/3
Tanja Poutiainen vann silver och tog hem storslalomcupen.

Den svenska truppen:

Anja Pärson, Tärna IK Fjällvinden
Maria Pietilä Holmner, UHSK Umeå SK
Therese Borssén, Rättviks SlkBrons slalom 13/3
Frida Hansdotter, Norbergs Slk

Patrik Järbyn, Åre Slk
Hans Olsson, IFK Mora AlpinaBrons störtlopp 11/3
Johan Brolenius, Örebro Slf
André Myhrer, Bergsjö-Hassela Alpina
Mattias Hargin, Huddinge Sk

Fortsättning följer....

Min privata alpina historia:
Efter några års intensiva studier (via teverutan) av Ingemar Stenmarks suveräna åkteknik, skulle jag testa i Idres backar. Första åkningen gick oväntat bra och på eftermiddagen blev det brons i Skistars storslalom.

En dag den veckan, upptäckte jag när jag kom ned, att min superkamera i fickmodell- Pentax 110 hade ramlat ur fickan. Sista liften för dagen gick just och det började bli mörkt, men jag hoppade på eftersom jag hade en aning om var jag hade tappat kameran. Yngsta dottern och jag hade åkt på toppen av berget mellan två backar och där någonstans hade jag fotograferat.

När jag kom upp skyndade jag mig mot platsen och fann den innan det blev helmörkt. Efter lite krafsande i snön med stavarna, fick jag fram kameran, men under kameran låg något som blänkte. Det var mina nycklar till bilen, stugan, hemmet, jobbet och centerkansliet. Jag hade inte märkt att de också var borttappade.

Efter detta ställde jag utförsskidorna i förrådet och där står de fortfarande. Jag hävdade att utförsåkning är en frökensport och att den enda backåkning som skulle imponera på mig, var slalom uppför.

Döm om min förvåning när jag många år senare fick uppleva den fantastiska prestation som Charlotte Kalla stod för i slalombacken Val di Fiemme.

tisdag, mars 10, 2009

Vatten - en outsinlig törstsläckare

Klicka på bilderna så blir de tydligare.
Den övre visar massor med vatten på gång.
Den i mitten visar redskapet för min vattenbehandling.
Den nedre visar vatten på väg ut i systemet.

Hur mycket vatten förbrukar du per dag?
Jag förbrukar inte en droppe, men jag använder rätt mycket vatten.

Jag drack nyss ett glas härligt kallt vatten direkt tappat ur min diskbänkskran. Då började jag tänka på alla larmrapporter som talar om att vi i de civiliserade/utvecklade länderna förbrukar tusen gånger mera vatten än människorna i varma, torra och fattiga länder.

Det är en skröna!
Vi förbrukar inte en enda droppe vatten.
Allt vatten cirkulerar i ett naturligt kretslopp.

En pytteliten mängd dras av olika anledningar ut ur atmosfären och en lika liten del förgiftas oreparabelt.

Resten snurrar runt i systemet.Det mesta renas naturligt och vattnet i våra kommunala rörsystem, behandlas numera effektivt.

Klicka på rubriken och ta del av fakta om vatten.

Klotet om vår vattenmyt
Unicef om vattnet
Sydvatten om vatten
Myten om vattenbrist

måndag, mars 09, 2009

Sveriges nya eko-bil

Klicka på bilderna och jämför dem. De två till vänster är Messerschmitt KR i originalutförande och de två till höger är grällt målade och kallas Eko-bilar
Uppdatering 12/10-2009:
Energimyndigheten verkar att ha gått i fällan att döma av detta naivt utformade meddelande.

Uppdatering 14/1-2010
Nästan klart för provkörning.

Uppdatering 19/3-2010
På rull i en provisorisk version

Uppdatering igen!:
Andreas Stubelius på Energimyndigheten ringde nyss och försäkrade att detta är ett seriöst projekt. Eftersom jag aldrig raderar mina förutfattade åsikter, får min skepsis lysa klart trots att den sympatiske Andreas lovade att jag ska få vara med på projektintroduktionen.

Har jag fel, kommer jag att be de inblandade på Vehiconomics om ursäkt och om jag får rätt, kommer jag bara att mysa i tysthet.

Originalinlägget från mars 2009:
Ibland hajar jag till ordentligt när jag skummar nyhetssidorna.

I Ny Teknik presenteras en ny eko-bil som är för lik de trehjuliga Messerschmitt som puttrade omkring på 50-talet, för att det ska vara en slump. De har helt enkelt målat om gamla Messerschmitt KR och kallat dem Eko-bilar. Projektet luktar skunk.

"- Den första modellen är tvåsitsig och har tre hjul. Det är en av finesserna som gör den lätt och billig att bygga. Den blir strax under tre meter lång och kommer att dra 0,15–0,17 liter milen i stadstrafik"
Ett bra initiativ om det är seriöst, men varför använda den livsfarliga Messerschmitt som stomme? Den halshögg folk när den välte, och var mycket obekväm.

Produktionsvolymen blir dessutom begränsad till det fåtal chassin de kan få tag i. Dumt!

Bilder
Fordonshistoria
Klicka på rubriken och läs om Messerschmitt

Uppdatering 10/3
Det är fullt möjligt att delägarna i företaget Vehiconomics har goda avsikter, men jag betvivlar deras förmåga att infria eventuella löften för att få utvecklingsbidrag från skattebetalarna.

Jag tror att de har tagit en rövare, köpt några gamla Messerschmitt KR, stylat dem och presenterat ett tekniskt koncept som bygger på de små energisnåla motorer som tillverkas i Japan och Tyskland.

När de sedan ska gå från koncept till produktion, kommer verkligheten att drabba dem som en höger från Ingemar Johansson i högform.

Då dunstar skattebetalarnas projektpengar som en portfölj med swedbankaktier.
Kommentar sex veckor senare: Det där med swedbank-aktierna var ännu en GA-profetia som besannades.

Hittills tror jag mest på Mitsubishis lösning. Deras I Miev verkar vara förnuftigt konstruerad, men egentligen tror jag inte på elbilar i vårt kalla klimat förrän superbatterierna har blivit billigare så att bilarna kan förses med kupévärmare som räcker till när det är -20°C. Bilder I Miev

Redan när Polaroid introducerade sin direktbildkamera för 30 år sedan fanns platta tunna mjuka batterier inbyggda i filmpaketen.

Uppdatering 15/5
Teknik 360 publicerar nyheten som, enligt min ringa mening, bara är ett blufförsök. Svamlet om likheten med Messerschmitt lurar inte någon tekniker. Det är en Messerschmitt. Titta på bilderna här i bloggen.

Uppdatering 1/7
Nu har projektet döpts till Smite och fått en egen hemsida

Messerschmittvännernas
hemsida

Jag tror fortfarande att det hela är ett försök att få utvecklingsbidrag och att teknikbeskrivningen är en ren bluff.

Från hemsidan:
Design
Teknologi
Mediereaktionerna
Korkat budskap
Meningslöst pladder
Förrädiskt budskap
Stolpskott
Bluffen

Teknikens Värld
gick också på reklamtricket.
Metal Supply svalde betet
MarketDirektion verkar de också vara lättlurade

Lycksökarna bakom projekt Smite har inte presenterat något annat än läckra bilder på en ommålad gammal Meserschmitt KR200. De har inte berättat något om motorteknik, chassieteknik eller produktionsplanering.

De har bara pladdrat och visat bilder.

Jösses! Vill folk bli lurade?

Det lilla gänget bakom Vehiconomics har lanserat en ren medieprodukt utan minsta teknisk beskrivning. De har gjort en massiv pressinformationskampanj och de har inte investerat mera än i en hemsida och en gammal Messerschmitt som de kan dekorera efter behov.

Uppdatering 14/8
Smite är försenad och det skulle förvåna mig om det inta bara är ett bidragsfiske utan substans.
Energimyndigheten
Teknikens Värld
Amatörradio
Metal Supply

På grund av trafiksäkerhetsbestämmelserna skulle Smite på sin höjd godkännas som mopedbil för högst 45 kmph, men även det är osannolikt.

Ny teknik

De är mycket kompetenta marknadsförare de där smit(e)arna.

Min korrespondens med Vehiconomics VD:


Håkan Lutz skrev:

Hej Germund!

Jag har förstått att du är orolig för att Vehiconomics kanske slänger bort skattepengar, och än värre sådana som är öronmärkta för miljö- och fordonsutveckling, och vill därför räta ut dina frågetecken.

Vehiconomics jobbar hårt med att ta fram superlätta, säkra och snåla fordon för stadstrafik, baserat på en plattform med starka, styva chassin av sandwichkomposit, energiabsorbtionszoner och väldigt små motorer (tack vare den låga vikten klarar man sig med häpnadsväckande lite) kombinerat med så mycket standarddelar som möjligt.

Liknande koncept tas i skrivande stund fram av väldigt många tillverkare, varav kanske VW L1 är den mest kända. Vehiconomics satsar dock på att göra fordon med en prislapp som ska göra dem tillgängliga för gemene man.

Att Smite lånat mycket av utseende från Messerschmitt KR200 är något vi är stolta över, men det är också allt Smite lånat! Allt annat är nytt: teknik, material, dimensioner, former och detaljer. Smite är därför som fordon väldigt olikt KR200, inte minst vad gäller säkerheten, som du påtalat.

Vi kommer framöver att försöka vara tydligare i vår kommunikation för att undvika missförstånd, och hoppas att du får tillfälle att följa utvecklingen på www.mysmite.com

Mvh

Håkan Lutz
VD, Vehiconomics AB


Hej Håkan!

Jag har varit teknisk chef på två stora teknikföretag. (15 år i fordonsbranschen) och haft ansvaret för att granska projekt av den typ som du och dina medarbetare nu marknadsför.

Två grundläggande bedömningsmallar avgjorde om ett utvecklingsprojekt skulle stimuleras och eventuellt finansieras.

1. De tekniska optimeringarna för prestanda och totalekonomin i produktion och användning.
2. Marknadspotentialen.

Beträffande punkt ett, bedömde jag Smite som en ren bluff när jag läste Teknik 360

90 kmph och 0,15 liter bensin per mil, är helt enkelt helt orealistiskt med en kopia av Messerschmitt KR200. Smite kan inte under några som helst omständigheter tarfiksäkerhetscertifieras för den hastigheten och bränsleförbrukningen är en ren fantasisiffra.

När den sympatiske Andreas Stubelius på Energimyndigheten ringde mig och förklarade att ert projekt var en mopedbil, förändrade det naturligtvis min tekniskt orienterade skepsis, men då ökade misstron mot Smite som en marknadsanpassad produkt.

Beträffande elfordonsvarianten, har jag svårt att se en bra placering av batterierna i den kompakta karossen. Där handlar det om serviceåtkomlighet och säkerhet.

Om er Smite ska ge avkastning på investeringsmedlen, krävs det att det finns ett marknadsområdestäckande nät för försäljning, service och reservdelsförsörjning, vilket faktiskt kräver mera startkapital än själva teknikprocessen.

Dessutom är marknaden liten och aktörerna många. Det finns ett segment för rörelsehindrade personer, men då krävs en smidigare instegsteknik.

Jag ser fram emot mera information om mina reservationspunkter.

Med vänlig Hälsning
Germund Andersson



Havsnivån stiger

Klicka på bilderna så blir de tydligare


Klicka på bilderna så blir de tydligare

Då och då, kommer det aggressiva kommentarer och e-brev för att jag förespråkar ett naturligt förhållande till naturen.

Jag vill att all energiomvandling ska ske direkt från solinstrålningen, vindarna, havsvågorna och vattendragen.

Då får kärnkraftsfanatikerna fnatt av någon oförklarlig anledning.

Kärnkraften är en omodern, samt farlig brytnings- och avfallskritisk energiomvandling från fossila bränslen.

De enorma krafterna i vindarna och havsvågorna är odiskutabla, men solenergin tycks vara ett rött skynke för kärnkraftskramarna.

Fakta:
Det mest gynnsamma läget för solfångare är i molnfria regioner kring ekvatorn. Där är infallsvinkel mot jordskorpan nära 90° och avståndet genom atmosfären är som kortast.

Medeltalet för solinstrålningen på jordens ökenområden är 2.200 kWh/m² och år.

Motsvarande värde för Sverige är ca 1.000 kWh/m² och år.

Inom Sverige är skillnaderna i medelinstrålning förhållandevis små. Mellan Kiruna och Malmö skiljer det minde än 20%.

Haven är kommunicerande kärl och nivåerna ökar

Oasett vad ökningen beror på, finns det ingen anledning att fortsätta den destruktiva energiomvandlingen från fossila bränslen.

Kort sammanfattning om havsnivåerna, från NASA
Problemsammanfattning
Klimatkongress den här veckan i Köpenhamn.
I Landskrona Kommun ser de riskerna och förbereder sig.

Faktum är att havs- och sjönära bebyggelse ökar i en dramatisk takt och många bostadsområden kommer att överges inom bara några tiotal år på grund av översvämningsriskerna.

Uppdatering SMHI

I Täby Kommun bor, sedan några år nästan tusen människor i nybyggda lyxlägenheter där sjöflygflottiljen F2 låg. Dessa bostäder vilar på en grund som ligger drygt en meter över havsytan och om en storm driver vattnet in i Stora Värtan, kommer det att bli allvarliga översvämningskonsekvenser redan nu och om tjugo år kommer kanske bostäderna att överges.

Vindkraft
Vågkraft
Solenergi här och här

Klicka på rubriken om du vill läsa alla inlägg om miljö och energi

fredag, mars 06, 2009

Citroen ds


Nya DS / Min DS
Klicka på bilderna så blir de tydligare. Den långa
spak som sticker upp från rattstången är växelspaken.

Bilden visar en högerstyrd variant.

Nu när Citroen introducerar en ny premiummodell och kallar den DS, minns jag min Padda.

Klicka på rubriken och hälsa på hos marknadsavdelningen.

Citroen DS var en fantastisk bil när den introducerades. Jag köpte en 60:a 1965 och skrotade den två år senare när hela underredet hade rostat sönder.

Bilen hade en nivåregulator som gjorde att den alltid behöll sin inställda markfrigång i fyra valfria lägen.

När man stängde av motorn, tog det några minuter innan bilen, med ett svagt pysande, sjönk till sin lägsta nivå. Det kunde skrämma slag på förbipasserande.

En fantastisk aerodynamik gjorde att man kunde färdas ljudlöst i 150 kmph.

Eftersom bilen var lite extrem så skaffade jag extrema däck från Continental. De hade utbytbara slitbanor så att man släppte ur luften när man skiftade mellan sommar- och vintermönster. Genialt!

När man fick punktering, höjde man bilen till den högsta nivån, placerade en pallbock nära hjulet och ställde in nivån på lägsta. Då lyfte hjulet från marken och man kunde lossa det med en centrumbult. Gällde det ett bakhjul, fick man först ta bort bakskärmen som också satt med en enda bult baktill. I nödfall kunde bilen köras utan det ena bakhjulet. Ställde man in nivån på högsta, lyftes den obelastade hjulupphängningen, men då tvingades man köra sakta eftersom fjädringen låste och bilen blev väldigt styv.

Växellådan var manuell med automatisk koppling som aktiverades när man rörde växelspaken. När man lade i en växel, rörde inte bilen sig innan man gasade.

Bromspedalen var en liten gummiblåsa på golvet. Den fick man lära sig att behandla som ett ägg om man inte ville forcera vindrutan med huvudet först. Där kopplingspedalen normalt finns, satt en pedal som man låste parkeringsbromsen. med

Wiki om Citroen DS
Citroendrömmar - Klicka på sidans pilar för att se andra citroenmodeller.
Bilder
Nyheter

tisdag, mars 03, 2009

Hotet från rymden - Astronomiåret 2009


2009 är det internationella astronomiåret och därför ska detta inlägg handla om olika rymdfenomen. Klicka på rubriken och läs mera om astronomiåret 2009

I går passerade en stor asteroid väldigt nära Jorden. På 7 480 mils avstånd missade den oss, men hur nära hade den behövt komma för att fångas upp av Jordens dragningskraft?
Det är 40 000 mil till Månen som hålls på plats av dragningskraften.

Kalla fakta om den tillfälliga gästen i vårt solsystem.
Mera fakta och filmsnutt.
Vetenskapsradion om 2009 DD45

UNT upptäckte asteroiden 2009-DD45, men de hade för stark kikare så att avståndet blev alldeles tokigt. De hade dock koll på astronomiåret.

Under ett rymdår finns det anledning att titta på dagens astronomiska bild varje dag.

Kometer
Meteorer
Metoriter
Asteroider
Diverse om rymden
Rymden och kulturen
Rymdteleskopet
Rymden och livet
Om astronomiåret