Klicka på bilderna så blir de större
▲Så ser det ut i reklamen▼
▼Så ser den flygodugliga prototypen ut▼
Jag har en bra bluffsensor när det gäller nyheter, men mina barn hävdar att jag kopplar bort den när det blir dåligt väder. Jag tror alltid att det ska bli regnstorm och översvämning.
Tidigare har jag skrivit om det suspekta projektet Smite (scrolla ned förbi detta inlägg) och jag känner på mig att Flynano också bara är en bidragsmagnet. Google två minuter efter att jag publicerade det här inlägget.
Det är exakt samma upplägg! Effektiv pressbearbetning och presentationer som är skickligt gjorda. Här presenterades Flynano först vilket borde få seriöst pressfolk att dra öronen åt sig. Jag har skummat de flesta stora flygmagasinen utan att hitta en artikel om Flynano. Marknadsföringen är konsekvent riktad till en målgrupp med mera pengar än källkritik.
Massor med snygga bilder, men inga demonstrationer!
Flynano på Facebook
Förra veckan visades prototypen (nedre bilden) på den stora flygmässan i Tyskland och nu dundrar pressreleaserna ut över världen.
På hemsidan uppmanas läsaren att beställa nu med en avgift för option.
Launching at Aero 2011. Deliveries start Summer 2011.
Ex-factory price € 25.000 - €27.000. A transferable buy option
costs € 900. 30% payable on delivery confirmation. The rest
before delivery. Transport and storage trailer € 5.300.
Cirka 8000 kronor kostar det att få en option och de pengarna får nog fungerande vingar.
De flesta genomskådar tricket, men
Ny Teknik är snälla som vanligt.
Den batteridrivna versionen har intressanta tekniska specifikationer:
Empty weight under 70 kg
MTOW 200 kg
Wing span 4.8 m
Nose to tail 3.8 m
Height 1.5 m
Cruising speed around 140 km/h
Landing speed 70 km/h
RoC around 3 m/s
Service ceiling 3 km
Range 40 km
Power 20 kW
En motor på 20 Kilowatt som ska fixa 140 km/h i 40 km, behöver ett batteri på cirka 6 kWh. Minst 20% reservkapacitet krävs och en Litiumjonackumulator på 7 kWh väger med paketering cirka 45 kg. Det är ett tungt batteri och en elmotor på 20 kilowatt är nästan lika tung. Batteri, effektregulator, transmission och motor med infästningar som klarar 20 kW väger sannolikt mer än 100 kg tillsammans. Läs
här om olika batteriers energitäthet. 100 Wh/kg ger 70 kg för 7 kWh fria celler. Med inneslutning och ledningar mellan cellerna, ännu mera.
Jag tror inte att flygsäkerhetsgranskande myndigheter, ens tar projektet på allvar innan en flygande prototyp visas upp. Vingarna behöver ha minst tio gånger så stor bäryta för att lyfta nästan 200 kg. Dessutom krävs det vingpontoner för att inte planet ska vridas runt i starten. Skevningsroder krävs för manövrering.
Flynanofolket har dock en poäng när de skriver att flygplan får flygas utan certifikat och flygtillstånd i vissa länder så kanske blir de av med några till Somalia och Elfenbenskusten. Köparna kommer dock att bli besvikna när de taxar ut på sjön och kör runt, runt och runt utan att kunna lyfta.
Några exempel på pressuppmärksamhet:
Bornrich - Billionaire Boys Club - Gizmo Crazed - Scientia Web - Eco Friend som går på allt - EV World - Living Proper - Luxe och så vidare. Dagens Nyheter litar på Ny Teknik och skriver utan källkritik som vanligt.
Målgruppen är övertydlig. Pressreleaserna har gått till tidningar med speciella kunder som har platinakort. De seriösa tidningarna har inte fått nyheten. Någon prylmupp på Ny Teknik som definitivt är en seriös tidning, fann Flynano på Ubergizmo.
Flynano är från Finland, men det står inget i Huvudstadsbladet eller YLE.
Till slut dråpslaget: Ingen kan sitta i ett öppet flygplan i 140 km/h med propellerblåsten rakt framifrån!
Det är ingen slump att alla öppna ultralätta plan har skjutande propeller.
-
Uppdatering 1/5 CNN
För en vecka sedan skrev CNN, som första seriösa nyhetsförmedlare, om Flynano-pressreleasen. Dock leder länken om primärflygningen hit vilket tyder på viss skepsis..
Citat: "The aircraft was recently unveiled at the Aero 2011 expo at Friedrichshafen in Germany drawing a crowd of admirers."
Ingen av dem var flygmagasinjournalist och googling på nyheter om Flynano visar att bara prylmagasin för rikemansgossar har reagerat positivt.
Uppdatering 110529 YouTube
Nu har de monterat minimala vingpontoner, men testkörningen utan motor är helt misslyckad eftersom de inte monterade draglinan där propellern ska sitta. Dessutom vinglar den konstiga farkosten betänkligt. Kolla här!
-
-