torsdag, maj 31, 2007

Solenergi

Direkt omvandling av instrålande solenergi är en energiteknisk dröm. Tyvärr är solcellerna ännu inte tillräckligt effektiva för att bli ett "solklart" alternativ till kärnkraften, men den tiden kommer och den kommer snart.

Under eftermiddagens cykeltur i lätt duggregn, lyssnade jag till Studio Ett i radion och där diskuterade man direktomvandling av solenergi.

Lyssna här

Programsammanfattning från Sveriges Radios hemsida:

"Sol, vind och vatten
Det var framtidens melodi redan på sjuttiotalet. Nu är vi i den där framtiden, men hur mycket solkraft har det egentligen blivit? Å ena sidan skulle några få kvadratmil solceller på rätt ställe kunna ta hand om hela världens energibehov. Å andra sidan sätter pengar och politik idag stopp för det. Är solenergi verkligen något för oss på norra halvklotet eller är det dags att överge dom visionerna? Och vad kan solenergin göra för södra halvklotet?Vi sänder direkt från bygget av Sveriges största solcellsanläggning i Malmö, och vi kopplar upp den pågående internationella konferensen om solenergi i Riga, Lettland.Medverkar gör bland annat professor Björn Karlsson, statssekreterare Ola Alterå, miljöpartiets Maria Wetterstrand och P1:s miljöreporter Sven Börjesson".


I Malmö bygger man en solcellsanläggning på 1500 kvadratmeter som kommer att ge en genomsnittseffekt på 150 kW. Med tanke på att den instrålade energin, med 50% verkningsgrad skulle ge
cirka 500 kW, har vi en hel del teknisk utveckling att önska oss.

Klicka på rubriken och besök Ångströmlaboratoriet i Uppsala där de världsledande solcellsforskarna är verksamma.

Läs om solenergiinstrålning här och här

En solcellanläggning på 3 x 3 mil i Sahara skulle ge drygt 100 megawatt med dagens dåliga verkningsgrad. Som jämförelse ger den nytrimmade Ringhalsreaktorn 2 450 megawatt.

Solenergiinflödet till jorden är hela tiotusen gånger större än hela det globala energianvändandet. Ett energisystem som baseras på direkt solenergiomvandlig är fullt realistisk och redan i dag billigare än kärnkraft.

Det enda som saknas är politisk vilja.

En annan bromsfaktor för utvecklingen av ett effektivt system för direktomvandling av solenergi är att de stora kraftbolagen och oljebolagen blir de stora förlorarna vilket nog är en viktig förklaring till att utvecklingen går långsamt.

Genterapeuterna leker vidare


Klicka här och läs om ytterligare en korsning mellan växt- och djurriket. Gener från en råtta förs över till jäst så att man får en biosensor med djuriska egenskaper.

Mera genteknik i bloggen här

Citat Henric Östberg på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI från radiointervjun i morse: "Den bästa biosensorn kallas för hund".

Klicka på rubriken och läs lite marknadsföring för biosensorer. Studerar man börskurserna så ser det ut att gå dåligt för biosensorproducenterna. Den nya publiciteten kanske är ett sista lobbyistförsök. Låt oss hoppas att de misslyckas med råttjästsensorerna. Korsningar mellan växter och djur ger kusliga vibbar. För övrigt är biosensorer ett mycket intressant utvecklingsområde.

Läs här om andra sorters biosensorer utan olämpliga genterapiexperiment.

tisdag, maj 29, 2007

Bilder

Puh's och Tolkiens landskap är bra för fantasin.


De senaste 100 årens utveckling
inom fysik och kemi har gjort vår
värld säkrare och osäkrare samtidigt.



Ibland fungerar hjärnan bra just när den bör fungera bra och de rätta orden infinner sig i rätt ögoblick.


I går eftermiddag ringde det på dörren och utanför stod en gigantisk ljushårig man i 30-årsåldern, med en stor portfölj i ena handen och en nästan lika stor kolteckning i den andra. Han frågade artigt om jag vill köpa några av hans bilder och jag svarade att jag redan hade två bilder och att det räckte bra. Jag stängde dörren försiktigt för att inte skrämma den stackars mannen vars haka just dunsat ned mot bröstet i samband med att han kippade efter andan.


Senare kom jag på att jag faktiskt har fyra bilder på väggarna. Många människor har konst för en förmögenhet på sina väggar. Mina väggbilder kostade sammanlagt 200 kronor och har inte ökat i värde.


I lådor och album finns det däremot bilder i tusental. Bilder som jag ibland tar fram och begrundar. I datorn lagras det enorma mängder med bilder som jag borde sanera bland.


Klicka på rubriken och sedan på "våra samlingar". Där finns det vackra bilder. Klicka på mina bilder så blir de tydligare.

EU - en lekstuga


Klicka på rubriken om du vill se vad EU-politikerna håller på med förutom att mäta gurkor och bananer samt flytta mellan Bryssel och Strasbourg varje månad. Läs mera om det här.
-
Frankrikes nye president deklarerar: "- Det är en del av den grundläggande balansen (i EU), det är inte förhandlingsbart, sade Sarkozy som svar på en fråga från en fransk journalist."
-
Han anser alltså att EU-politikens legitimitet förutsätter denna folkvandring.
-
Grodätare sade Bill
Fransos sade Bull
-
Nu har dessa nomadpolitiker bestämt sig för att reglera våra skärgårdsturer också. Läs här om varför det vackra ångfartyget Blidösund inte får ta oss med ut i Stockholms skärgård denna sommar.
-
Citat: "I år blir det inga turer. Sjöfartsverket ger ingen dispens från de nya strängare sjösäkerhetsdirektiv från EU som Sverige tagit till sig fullt ut. Det som främst stoppar Blidösund är att ångfartyget inte har tillräckligt många vattentäta skott. För att klara regeln skulle det krävas en ny vägg rakt genom ångmaskinen, vilket är omöjligt."
-
Vi bör naturligtvis inte lämna EU för detta idiotpåhitt, men vi bör reducera antalet tjänstemän och politiker där, till en nivå där de är fullt upptagna med väsentligheter.

Ständigt dessa fästingar


Klicka här och läs om den senast upptäckta plågan som dessa lömska odjur trakasserar oss med. Klicka på rubriken och läs om riuskområden.

Citat: "– Det här är en bakterie som infekterar vita blodkroppar, så man kan bli rejält sjuk. Det typiska är att man får som en sommarinfluensa: hög feber, frossa, sjukdomskänsla."

Jag är en fästingmagnet och jag har ofta haft konstiga förkylningslika sjukdomsperioder under somrarna. Detta är alltså den sannolika förklaringen. Nu vill jag att några riktigt klipska forskare släpper allt vad de har för sig och koncentrerar sig på ett effektivt fästingutrotningsmedel.

Det här forskargänget borde sadla om i sin karriär. De är vana vid att leta efter små detaljer som mänskligheten inte har den minsta nytta av. Omskola dem till fästingjägare i stället för planetjägare.

Klicka på "Fästingar" här under och läs mera.

måndag, maj 28, 2007

Möss och människor




Klicka på rubriken och läs en recension av Möss och människor. Den som har läst den boken minns säkert episoden med George som kramar sin tama mus till döds.
Personligen anser jag George vara förlåten. Han agerade av överdriven kärlek, men vad ska man säga om alla er som dunkar er mus i bordet, ruskar den och svär åt den bara för att ni inte kan hantera era datorer?
Klicka på bilderna!
Den övre bilden avslöjar hur den stackars fången har det i en traditionell datormus.
Den undre bilden visar den humana markörförare som jag använder. En stendöd plastkula som jag rullar med höger tumme medan handen vilar behagligt på sitt skräddarsydda stöd.

Myror

Klicka här och läs om vandringsmyrornas förmåga att skapa släta vägar. Läs mera här. Klicka på rubriken och läs om en alternativ vägbeläggning på våra fordonsvägar.

Citat SR: "Hål, gropar och sprickor i dåligt underhållna vägar har väl fått de flesta bilförare att svära inombords. Nu visar det sig att det här fenomenet väcker irritation även i djurvärlden. Men bland vandrarmyror i Cental- och Sydamerika har myrorna kommit på en fiffig lösning på problemet."


Citat DN: "
- Sammanfattningsvis kan man säga att vår forskning visar att en minoritet arbetarmyror kan förbättra majoritetens resultat, vilket helt klart är till nytta för samhället, säger Scott Powell."


En minoritet ambitiösa vägunderhållare kan förbättra trafikanternas villkor.

Värst är det för motorcykelåkare. Väggroparna blir värre och värre hela tiden och vägunderhållarna gör oftast provisoriska lagningar som gör problemet större. Det är dessutom inte bara hålen som är farliga. De djupa spåren är väldigt mariga för en mc-förare att parera.

Jag menar inte att våra vägunderhållare ska använda sina kroppar för att göra vägarna säkrare, men de kan använda huvudet. (till att tänka med alltså)

Hål i vägen är inte bra sade Bill

Hål i huvudet är inte heller bra sade Bull

Etanolens verkningsgrad

Klicka på rubriken och läs om forskarnas sågning av etanol som drivmedel.

Citat: "Misstag av historiskt måttFramställning och transporter kräver för mycket energi. Exempelvis skriver Uppsala universitet att ”med dagens teknik skulle produktion av biodrivmedel i stora skala kunna vara ett misstag av historiskt mått”."

Forskarna som uttalade sig, tog för givet att etanolproduktionen ska vara storskalig och då har de rätt, men många lokala etanolproducenter ger en mycket bra verkningsgrad samtidigt som sysselsättningen tryggas i glesbygden.

Etanol är bra för Sverige, men enögda forskare är inte fullt lika bra.

fredag, maj 25, 2007

Towel Day 2007


Klicka på rubriken och läs om Towel Day. Eftersom samtliga stora nyhetsmedier verkar ha missat årets Towel Day, kommer en kort sammanfattning här.

Towel Day firas varje år den tjugofemte maj av en outgrundlig anledning. Det är själva datumet som är outgrundligt. Det bara blev så. Läs världens enda trilogi i fem delar "Liftarens Guide till Galaxen" och Se filmen så förstår du varför man ska bära en handduk åtminstone under Towel Day och definitivt under interstellära resor med ovissa mål under osannolikhetsdriftens osannolika villkor. Mera om Towel Day kommer upp om du klickar på "42" vid etiketter alldeles under dessa meningslösa ord. Se upp för vogonerna!

Förra året.

Google om Towel Day.
-
Klicka här och läs om en speciell sorts DNA. Artikel skrevs 2001-03-05. Douglas Noel Adams avled två månader senare 2001-05-11. Två veckor därefter firades Towel Day för första gången.

torsdag, maj 24, 2007

Towel Day







En påminnelse inför morgondagen.
Klicka på bilderna så blir de tydligare.
Klicka på rubriken och läs om Towel Day.

tisdag, maj 22, 2007

Sista resan till sista vilan

Nils (inom familjen kallad Nisse) påbörjar sista resan.
Klicka på bilderna.
För några månader sedan blev det en generalkortslutning i elsystemet som slog ut generatorn och en del finurliga finesser. Jag ställde av Nils och lät honom vila på parkeringen tills en dag förra veckan när jag kände att ett beslut måste tas. Först gjordes en genomgång av de krämpor Nils ådragit sig under det senaste året förutom elkraschen. Luftkonditioneringen har lagt av. Radion har lagt av. Centrallåset har lagt av. Två inbrott har orsakat diverse skador. Rosten har satt djupa spår i karossen. Vindrutan är full av mikrokratrar. Torkarmotorn börjar krokna. Motorns temperaturreglering har slutat fungera så det gick knappt att få plusgrader i bilen under senvintern. När jag hade kommit dit var beslutet enkelt att ta.

Förhandlingar inleddes med Enköpings Bildemontering och naturligtvis fann vi gemensamma bekanta i branschen vilket ledde till ett långt och trevligt samtal. Jag fick förtroende för företaget och de fick ta över vårdnaden om Nils.

Ser jag fel eller finns där droppar av spolarvätska i strålkastarglasen?

Dottern Agneta blev i alla fall ledsen, men bogserade ändå Nils och mig till platsen där han förhoppningsvis får bli bildelsdonator ett tag innan han omformas till högafflar, vägskyltar och spadar.

Klicka på rubriken och sök delar
till din bil om du vill spara pengar!

måndag, maj 21, 2007

Ris med bröstmjölksgen


Ibland har jag svårt att riktigt ta in nyheter som till exempel denna.

Citat: "Försöken är bland de första där ätbara grödor som innehåller mänskliga gener odlas i större skala utomhus, men på ett avlägset fält i Peru, för att det genförändrade riset inte av misstag ska sprida sig till kommersiella odlingar."

Detta är att glänta på locket till Pandoras skrin. Det finns inga spridningssäkra odlingar så länge flygfän av olika slag har tillträde och det är en förutsättning för odlingar av ris och majs. Fåglar och insekter är mycket effektiva fröspridare.

Klicka på rubriken och läs mera om genmodifierade nyttoväxter.

Mera genteknik i bloggen här

fredag, maj 18, 2007

Gränsta - Knutby

Klicka på rubriken och läs om Knutby. Knutbys hemsida.
Knutby är alltså en del av Uppsala kommun, en helt vanlig svensk kommundel om det inte vore för några människor i byn Gränsta, som fick för sig att de var Guds utvalda folk som skulle få bilda innerkretsen runt Jesus Kristus efter världens undergång. Deras ledarinna, en profetissa, skulle dessutom vigas till äktenskap med Jesus enligt tirsaprofetian.

Efter januari 2004 när det påstås att en ung kvinna mördade en annan ung kvinna samt försökte döda en ung man, har byn Gränsta varit föremål för mitt och många andras intresse.

Det finns många oklarheter i polisutredningen som för övrigt har lagts ut på nätet så att vem som helst kan dra sina egna slutsatser.

De verkliga omständigheterna och de anklagades berättelser, skiljer sig så allvarligt på tillräckligt många punkter, för att domarna knappast ska kunna anses vara utfärdade på saklig grund.

För en tid såg det ut som om den dömde pastorn skulle berätta vad som verkligen hände, men det verkar ha runnit ut i sanden.

Tills dess att mera om detta publiceras, rekommenderar jag den här unika samlingsplatsen för oss sektjägare.

Predikningar och Tirsaprofetian.

Sist min favorit
En intressant samling åsikter om barnuppfostran, lydnad och amerikanska män.

Vår ömtåliga miljö




Från Vetenskapsradion i dag:

"Haven tappar förmågan att ta upp koldioxid

Världens hav suger upp en stor del av den koldioxid som vi människor släpper ut. Men man har befarat att haven gradvis kommer att tappa den förmågan, som en konsekvens av klimatförändringen. Nu hävdar engelska och tyska forskare i tidskriften Science att dom sett att det här börjat hända i havet kring Antarktis.
Det här beror enligt forskarna på ökade vindar, som i sin tur ses som en effekt av dels växthuseffekten, dels det tunnare ozonskiktet. Enligt klimatmodellerna kommer den här effekten att öka - det vill säga, ju mer koldioxid vi släpper ut, desto mindre hjälp har vi av haven för att ta hand om koldioxiden."
-
Forskarna menar att orsaken är vindväxlingar orsakade av klimatförändringar. De har säkert rätt, men det oroar mig att inga forskare talar om mättnadsfaktorn.
-

Citat: "Södra oceanens minskade förmåga att tvätta ur koldioxid ur atmosfären motsvarar ungefär Sveriges årliga utsläpp. Även om mängderna inte är enorma tycker Göran Broström att upptäckten ger anledning till oro."
-
Under tiden medan de miljömedvetna oroas, börjar flygbolagen konstruera aningen mera miljövänliga flygplan för att lugna ned kritiken. På bilden finns en "ny" modell med kropp och vinge integrerad.

Den tanken har funnits sedan jag för första gången läste om flygplansutveckling och det är mer än femtio år sedan. Northrop YB-49 flög som modell på 50-talet.

Klicka på bilden som är hämtad ur artikeln.

-
Artikelcitat: "Flygbolagen bränner iväg bortåt 170 miljoner ton fotogen varje år. Flygbranschen står egentligen bara för två-tre procent av världens växthusgaser, men när många andra förorenare minskar sina utsläpp, så väntas flyget bara bli värre i takt med att resandet ökar. Att sedan utsläppen sker på en höjd där de gör många gånger mer skada än skorstenar och avgasrör på marken gör inte saken bättre."
-
Zeppelin tänkte rätt men den tidens teknik räckte inte till riktigt. I dag kan vi bygga billiga och energisnåla luftskepp som flyger tyst, fraktar många passagerare och kräver små flygplatser som egentligen bara är parkeringsplatser för luftskeppen. Dessutom blir de skadliga utsläppen bara en bråkdel av jetplanens.

Klicka på rubriken och läs om principen för kroppar som är lättare än luft,
-
Klimatbloggen i SvD ska bli intressant att följa.

torsdag, maj 17, 2007

Kristi Himmelfärds dag syttende maj


Blommor till hela Norge. Grattis!
Klicka på bilderna så blir de tydligare.




Champinjoner till mig. För några dagar sedan grävde jag i min lilla jordplätt för att sätta jordgubbsplantor. I går när jag vattnade fick jag se en massa vita knölar i jorden. Det var trädgårdschampinjoner som smakade mycket bättre än dem jag annars köper. De smakade kraftigare och med tydlig nötarom.


Så blev det då äntligen dags för det traditionella Kristi-himmelsfärds-dags-badet. En timme med myrten-aromterapiångor, Kakuro och Bach, gör en ny människa av en gammal människa.
I min ungdom fanns en annan tradition på Kristi himmelsfärds dag. Då vandrade vi tidigt på morgonen upp på Hårgaberget för att fira gökottan.
Det var väldigt spännande de första åren när vi, de yngsta inte visste riktigt hur vi skulle föhålla oss till sägnen som naturligtvis diskuterades livligt medan vi begrundade spåren efter dem som dansade tills bara skallarna snurrade i de gropar som än i dag utgör indicier för trovärdigheten. Hårgalåten.




Klicka på rubriken och besök Norges hemsida. Det verkar vara ont om norrmän i Enköping. Inget flaggviftande och tutande på gatorna.

tisdag, maj 15, 2007

Växthuseffekten

Klicka på rubriken och läs om växthuseffekten. Klicka här och läs mera.
I morse hörde jag i radioprogrammet vetenskapsradion hur en teori presenterades om vattenångans stora betydelse för växthuseffekten. Tanken är inte ny och definitivt värd att beakta, men det minskar inte människans ansvar för att i största möjliga mån reducera utsläppen av växthusgaser.

Dagens Eko

Här finns en teori om växthuseffektens goda sidor.
här påverkar Europa atmosfären.

Detta kan du och jag göra för att åstadkomma en förbättring.

söndag, maj 13, 2007

Etanol och ozon

Klicka på rubriken och läs om ozon. Om marknära Ozon här.

Klicka
här och läs en artikel om ännu en av många forskare som verkar vara köpt av oljemaffian.

Jag undar stilla hur mycket han fick för denna slutsats "Att börja tanka etanol må vara positivt för miljön, men kan skada hälsan. Halterna av hälsofarligt markozon stiger, vilket kan leda till fler dödsfall och ökad sjukhusvård, visar en ny amerikansk studie. "

Vi kommer antagligen att få läsa många liknande artiklar allt eftersom marknaden för alternativa bränslen baserade på förnyelsebara råvaror, växer och oljan blir dyrare.

Artikelcitat: "Att gå över till etanol, det gröna alternativet på macken, kan leda till ökade utsläpp av hälsofarligt marknära ozon och orsaka fler dödsfall i luftvägssjukdomar än om man kör på bensin. Slutsatsen dras av atmosfärforskaren Mark Jacobson vid Stanforduniversitet i Kalifornien."

Är inte människan nykter när han skriver?

Mera citat: "Han har i avancerade datormodeller beräknat hur luftkvaliteten kommer att se ut 2020, när betydligt fler etanoldrivna bilar än i dag rullar på vägarna. I en modell kördes bilarna på bensin, i en annan på E 85, som är en blandning med 85 procent etanol och 15 procent bensin."

Dessa datormodeller har nog rätt många parametrar som tillhandahållits av oljeindustrin.


Mark Jacobson har ett stort klaver att trampa runt i. Mera citat: "Så om du ska tanka etanol, gör det inte utifrån hälsomässiga grunder. Det är inte bättre än bensin, utan uppenbarligen något sämre."

Mera artikelcitat: "Etanol, framställd av grödor som socker, majs eller vete, producerar koldioxid men grödorna absorberar också koldioxid ur atmosfären. Biodrivmedlet kan enligt vissa studier minska koldioxidutsläppen med 5060 procent jämfört med fossila bränslen. "

Det är faktiskt ännu bättre än så. Grödorna tar upp exakt lika mycket koldioxid under tillväxtprocessen som sedan vid förbränning avges som utsläpp.

Koldioxiden igen

Ett tag trodde miljöoptimisterna att koldioxidöverskottet kan lagras i hav och sjöar. Nu tror andra som gömmer sig för verkligheten, att våra myrar kan ackumulera den koldioxid som annars bidrar till växthuseffekten. Det finns till och med miljöfanatiker som tror att koldioxiden kan lagras i slutna bergrum som tömts på vatten, malm, olja och gas.

Alla har de fel!


Artikelförfattaren har visserligen rätt i att myrdränering ger ett ökat utsläpp, men fel i att myrarna kan fungera som en permanent koldioxidfälla.

Visst kan naturen temporärt lagra koldioxid i vatten och myrar, men när mättnad uppnås, kommer förr eller senare en kollaps där all lagrad koldioxid frigörs och vi får en växthuschock.

Om vi inte kan stoppa koldioxidöverskottet, ska vi hoppas att utsläppen sker kontinuerligt och inte periodiskt.

Citat ur artikeln: "Den typen av myrar är stabila vid en global temperaturhöjning och koldioxiden kommer att hållas kvar, summerar han."


Fel igen. Det som stängs in kommer ut.

Det finns bara ett sätt att mildra växthuseffekten och det är att minska på utsläppen av växthusgenererande gaser.

Klicka på rubriken och läs om koldioxid. Klicka här och läs om växthusgaser i allmänhet.

Det står att "Freoner var ett nystartat företag på 20-talet." Det är fel. DuPont i Frankrike tillverkade produkten Freon och sedan kallades alla liknande produkter "freon" oavsett tillverkare och produktnamn.
Wiki.org har de korrekta uppgifterna. (Jag har nu korrigerat texten i Wiki.se)
På samma sätt blev det när Piaggio i Italien tillverkade en scooter som de döpte till Vespa (geting) för att den surrade som en geting. Alla liknande produkter från andra motorcykeltillverkare kallas än i dag för Vespa. Dammsugaren Hoover blev på samma sätt ett produktgruppnamn i folkmun i USA.

Punkt! sade Bill
Håller med föregående talare sade Bull.

onsdag, maj 09, 2007

Flygplan och fåglar

Klicka här och läs om hur flygplanskonstruktörena har börjat studera tornseglarnsas vingkonstruktion för att lära sig mera om lågenergiflygning.

Klicka på rubriken och läs om flygteknik.

Ett intressant projekt, men forskarna verkar ha missat en viktig faktor. Avgörande för manöverduglighet och energiförbrukning, är förhållandet vingyta/vikt. Utan att göra en seriös beräkning, lovar jag att den kalkylen visar att ett passagerarflygplan som endast bärs av vingar, aldrig kan bli en lågenergiprodukt. Principen "lättare än luft" är den enda som kan minska energiförbrukningen för flygbolagen.

Om vi jämför den nya luftgiganten
Airbus 380 med en tornseglare blir utfallet ungefär följande.

Flygplanet tar 800 passagerare som vardera väger 80 kg inklusive bagage och reskost. Vingytan är cirka 800 m². Startvikten är 500 000 kg. Flygvikten blir 625 kg per kvadratmeter och per passagerare.

Tornseglaren har en flygvikt på 0,04 kg och en vingyta på 0,02 m² vilket ger flygvikten 2 kg per kvadratmeter.

Tänkte inte på det sade Bill
Tillbaka till ritbordet sade Bull


Nu gäller projektet inte passagerarflyg, men det var kul att göra jämförelsen. Det handlar om att konstruera obemannade övervakningsflygfarkoster, men även då blir det svårt att nå 2 kg per m².

Jag tror på luftfarkoster som är lättare än luft och anser att om vi ska jämföra med fåglarnas manöverförmåga och energiförbrukning, får vi också anpassa hastigheten till fåglarnas. Det klarar luftskeppen men inte flygplanen och framför allt inte flygplanspassagerarna.

Mera om luftskepp här och här.

Uppdatering 10/5

Citat:

"Under maj månad kommer fler flygplan än någonsin tidigare att lyfta och landa världen över."

" Från ett branschperspektiv bådar den här ökningen mycket gott för framtiden, säger OAG-bossen Duncan Alexander till brittiska Travel Daily News.

Men för miljön är konsekvenserna negativa. - Ju mer man flyger desto mer släpper man ut, så är det ju, säger Lars Johansson, professor och ordförande i flygets miljökommitté, till SvD.se"

Drygt 500 kg plåt och fotogen ska lyftas tillsammans med varje passagerare. Vem som helst begriper att det krävs oerhörda mängder energi till detta. Jämför med det transportmedel som oftast finns i blickpunkten när vi diskuterar transportkonsekvenserna. En vanlig bil med tre personer i, väger cirka 1500 kg. det ger samma viktförhållande mellan passagerare och fordon. Bilen ska bara flyttas horisontellt och i bara 10% av flyghastigheten. Ändå riktas det mesta av miljövärnskampanjerna mot bilar när den ökande flygtrafiken borde uppmärksammas minst lika kraftfullt.

Jag antar att min flyghistoria liknar de flesta andra företagsresenärers förutom att jag endast har nyttjat flyget i tjänsten. Många gånger har jag gjort tjänsteresor när jag verkligen behövde finnas på målorten av olika skäl, men de flesta resorna har gjorts av affärssociala skäl och samtliga dessa flygresor hade kunnat ersättas av några telefonsamtal om den goda viljan hade funnits hos båda parter. Fortfarande råder dock känslan av att man ska se varandra i ögonen och ta i hand för att bekräfta en överenskommelse.

Eftersom jag endast har rest i Europa, hade samtliga tjänsteresor kunnat ske med tåg om inte tidshysterin hade styrt agendan.

Uppdatering 11/5.

Flygplan som flyger som fåglar kanske inte är någon bra idé, men då tittar vi på fladdermössen i stället.

Svd hakar på.
Vetenskapsradion följer efter.

Visst är fladdermusen ett exempel på extrem flygteknik kombinerat med ett suveränt navigeringssystem, men vi bör nog begränsa oss till att njuta av att beundra naturens alla fullpoängare i stället för att försöka efterlikna dem.

För några år sedan skulle hajarnas skinn och delfiners navigering, hjälpa våra ubåtar att bli effektivare. Den forskningen ledde knappast till några vetenskapliga framsteg och jag tror inte att fåglarna och fladdermössen kommer att revolutionera flygplanskonstruktionerna.

Zeppelin visade den rätta vägen!



tisdag, maj 08, 2007

Träna gärna din Hjärna!

Klicka på rubriken och läs mera om hjärnan. Klicka här och läs om hur din hjärna stressas.

Citat:

"De kan konstatera att hjärnans storlek inte har förändrats på 40 000 år. Genetiskt sätt är vi i stort sett identiska med cromagnonmänniskorna."

"vi snart är redo för att träna ”våra mentala muskler”. Personer med högre arbetsminnes­kapacitet är nämligen bättre både på problemlösning och på att ignorera distraktion. I framtiden blir kraven på en vältränad hjärna lika självklar som dagens krav på en vältränad kropp, gissar han."

"– Vi ska försöka hitta en optimal balans, sträva efter flow. Det gör man genom att förstå sig själv och sin omgivning. Vilka kognitiva krav ställer den? Vad är för mycket eller för lite för mig? Det är som att komponera en måltid."

Det florerar skrönor om hur vi endast använder 30% av vår hjärnkapacitet och alltså har en enorm utvecklingspotential. Så är det naturligtvis inte! Vi använder 100% av hjärnans tillgängliga resurser och den största delen går till att administrera det autonoma nervsystemet som ser till att hjärnans impulser och kroppens muskler samordnar sina aktiviteter.

Erbjud din hjärna minst en timme Kakuro och Sudoku per dag! Det är rena hälsokosten för en stressad hjärna. Ja tack gärna, säger den då och arbetsminnet uppgraderas till Homo Sapiens 3.14

måndag, maj 07, 2007

Plantagerapport












Största tomatplantan är en meter hög och de övriga närmar sig. Blir det inte varmare ute på nätterna så att jag kan flytta ut dem, blir det för trångt i fönstret.
Årets första utegrillning har avnjutits och fröspridda minipenséer tittar upp överallt i grusgångar och mellan stenplattor.

Vintern är över för denna gång och livet är extremt uthärdligt.

Klicka på bilderna så blir de tydligare.

Klicka på rubriken och få grilltips.

Mera grilltips här och här.

lördag, maj 05, 2007

Femöringar som gatubrunnslock

Uppdatering 20210507 

De som skapade idén om mynt som brunnslock är borta och förklaring saknas men det är kul med alla dessa fantastiska brunnslock. De flesta av er har sannolikt aldrig sett en järnfemöring. Jag har många sparade.


Uppdatering 2019-07-22 Ingen förklaring i sikte ännu!

2006-09-15

I de flesta av Sveriges städer, finns i stadskärnorna några få gatubrunnslock som är jättekopior av de järnfemöringar som präglades fram till 1950.

Idén till brunnslocket som är formgivet av bildkonstnären Torkel Dahlstedt, lanserades 1988 av Gunnar Löfberg vid bolaget Järn i Offentlig Miljö.

De första locken tillverkades av Alvesta Gjuteri. Senare tog Tierps gjuteri över produktionen.

På senare tid har brunnslockstillverkaren Ulefos i Norge övertagit produktionen av femöreslocken.

Jag har under väldigt många år reagerat med förundran varje gång jag observerat dessa egendomliga brunnslock, men aldrig fullföljt funderingarna.

Till slut kontaktade jag Enköpings Gatukontor, där ingen hade tänkt på fenomenet.

Stockholms Gatukontor visade upp samma okunnighet men en tjänsteman på Kulturdepartementet tog frågan på allvar och sökte information utan att finna något av intresse.

På Kungliga Myntverket kunde ingen finna någon förklaring.

Sista hoppet stod till Stockholms Stadsmuseum där Åsa Mähring i Faktarummet, tog mysteriet på samma allvar som jag och meddelade i dag att det enda hon hittills fått fram är att fenomenet dök upp första gången i Norrköping 1946 eller 1947. Hon söker vidare.

Tillägg/Först kontaktade jag tillverkaren Tierps Järnbruk, där alla lock tillverkas. Platschefen checkade med sina medarbetare, men ingen kände till historien bakom jättefemöringarna. Den som definitivt hade kunnat räta ut mitt frågetecken, hade avlidit några dagar innan jag ringde.










Klicka på rubriken och läs om Sveriges enda tillverkare av gatubrunnslock.
Klicka på bilderna så blir de tydligare.

Under trettio år har jag rest över hela Sverige och ofta tagit en stadspromenad på kvällarna för att slippa sitta i ett tråkigt hotellrum. Under dessa promenader har jag oftast sett de här besynnerliga brunnslocken i städernas centrum, man aldrig förrän när jag flyttade till Enköping i fjol och kunde konstatera att även här finns det fyra jättefemöringar runt torget, har jag reflekterat på allvar över dessa konstiga brunnslock.

På Kungliga Myntverket fick jag veta att de endast tillverkas av Tierps Järnbruk. Jag talade med deras produktionschef som sade att gjutformarna fanns där när han tillträdde sin tjänst 1978 samt att hans företrädare som naturligtvis kände till upprinnelsen, hade avlidit en vecka innan jag ringde.

Stockholms Stadsmuseum har gjort resultatlösa undersökningar och gatukontoren i de större städerna var lika ovetande.
På Tierps Järnbruk berättade de att det fortfarande kommer beställningar från Gatukontoren i landet.

I dagens Enköpingsposten (bilden överst) stod att
Ulefos NV i Norge har liknande tillverkning samt att de gör brunnslock i fem- två och ettöresform.

Hittills har alla jättefemöringar som jag letat rätt på, varit tillverkade i Tierp.

Jag har kontaktat Ulefos NV och hoppas på ett besked om hur dessa märkliga brunnslock ursprungligen kom till.
Detta mysterium ska redas ut!

fredag, maj 04, 2007

Bussar och trafikkultur


Oftast gillar jag verkligen att få säga "vad var det jag sade?", men nu känns det tungt. Kommer vi att få läsa om ytterligare en av dessa bussförare som på sin höjd borde få köra skottkärra och då endast på inhägnat område-

Bussförare misstänkt för brott.

När det gäller bussförare och trafikkultur, kan inget förvåna mig längre. Jag har kört med en stor släpvagn efter bilen i alla delar av Sverige under tio år och enligt min erfarenhet är bussförare i stor utsträckning omdömeslösa och arroganta. För det mesta har jag kört så långt ut på vägkanten som möjligt för att bereda plats för den snabbare trafiken.

Om trafiken var tät i båda riktningar och vägen för smal för tre fordon i bredd, hände det trots detta, skrämmande ofta att bussförare gjorde livsfarliga omkörningar och tvingade den mötande trafiken ut på vägrenen och mig nästan av vägen.

Sådana omkörningar gjorde naturligtvis också omdömeslösa personbilsförare, men jag kan garantera att bussförarna stod för minst 90% av fallen.

Tidigare i bloggen om bussförares trafikkultur.

Klicka på rubriken och läs om hur bussförarna borde uppträda i trafiken.

Utsläpp på ont och på gott.

Vår planets samlade expertis inom miljöområdet har i dag presenterat ett program för hur planetens samlade skadliga utsläpp ska reduceras med minst 15%. Mera om detta här.

Dårfinkarna som planerar ombyggnaden av Stockholms sluss, måste öka det nyttiga utsläppet (av vatten från Mälaren).

I stället för att fokusera på det största problemet med slussen har de anlitat en någon jädrans Picasso-wannabee för att rita layouten. Ska Slussen se ut så här?
Klicka på rubriken och läs om Stockholms Sluss.

Nästa gång Mälarens vatten stiger så att källarna i Gamla Stan översvämmas, kanske det inte är lika spännande att bläddra bland alla futuristiska slussenförslag.

tisdag, maj 01, 2007

Första Maj







Klicka på rubriken och läs om arbetarrörelsens Första Maj. Det är 117 år sedan första-maj-demonstrationerna startade.

Klicka
här och läs om majblomman. Klicka på bilderna och se de första 98 majblommorna samt min fina slips med emaljblomma som slipsnål och årets krans. Majblomman fyller etthundra år i år.
TV4 om majblomman.
Majblomman i Finland. Folkhälsan sände mig en vacker majslips (mot betalning)
Sveriges Radio om majblomman.
DN om majblomman.
DN tror på kravallhotet. Det gör inte jag. Mååna skulle nog trivas med lite kravaller så att hon får bli ett offer ännu en gång.

Årets lilla majblomma är tillverkad av papper, vilket är väldigt trevligt. Jag tröttnade på de blanka plastblommorna. Den lilla majblomman i emaljerad metall är också lite för prålig. Ändå har jag den som slipsnål. Jag nålar fast den i skjortan när jag cyklar så att slipsen inte fladdrar över axeln.

Jag bär hellre en blå majblomma än en röd ros på Första Maj och jag kombinerar gärna med en grön fyrklöver.
Tidigare i bloggen om majblomman. ◄Klicka och rulla nedåt

En liten anspråkslös betraktelse över Första Maj och Arbetarrörelsen.
-
Socialdemokraterna har under sin makalöst långa regeringstid, haft goda och många möjligheter att rätta till alla de orättvisor som de vrålar om från talarstolarna i hela landet den första maj.
-
Vad gjorde de med sin regeringsmakt?
-
De skapade den socialdemokratiska aristokratin som lever på det sätt som de beskyller kapitalets företrädare för.
-
De skapade den korrumperade organisationsmiljö som råder i departementen, landstingen, kommunerna, verken, myndigheterna och de statliga företagen.
-
De skapade det svenska politruksystemet.