söndag, juni 20, 2021

Romer del 666

I Malmö styrde Ilmar Reepalu under många år och han lade grunden för det sociala system med parallella samhällen som nu finansieras av skattemedel.

Arvet efter Ilmar Reepalu har lett till kapitulation inför primitiva kulturella och religiösa krafter.





Anklagas: Använde kommunalt uppdrag för romsk rättegång

Stefan Wydow, vice ordförande i Malmö stads romska råd, har använt sin förtroenderoll för att kalla in en enskild person till vad inblandade uppfattar som en romsk rättegång, en så kallad krísi.

Det framgår av mejl som Stefan Wydow skickat ut till cirka 70 romer i olika delar av Sverige – på rådets vägnar.

– Jag uppfattade det som ett hot och ett sätt att försöka tysta min kritik, säger den utpekade mannen som själv är rom.

Det var i maj förra året som närmare 70 romska tjänstemän, journalister och aktivister fick ett mejlutskick från Stefan Wydow. Han inleder med att berätta att han som vice ordförande i Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer skriver på uppdrag av rådets romska representanter. 

Massutskicket behandlar en enskild romsk aktivist som uttryckt kritik mot romska rådet och det kommunalt drivna RIKC (Romskt informations- och kunskapscenter) på ett sätt som Stefan Wydow anser kränkande. Han bifogar även mejlet han skickat separat till den utpekade mannen.

”Vi Romer från romska rådet och den representation som vi företräder har fått kännedom för ett tag sedan att du under en längre tid haft haft invändningar och klagan mot oss Romer i Malmö. (...) ... verkar som att du saknar kunskap om de romska koderna (gällande respekt, moral, lojalitet och heder) om hur och på vilket sätt man möter romer! (...) Det här är en liten respons på ditt agerande men vi har nu kommit fram till att bjuda in dig till ett romskt möte…”, skriver han och föreslår att de ska ses en lördag i en av Malmös parker.  

Men av mejlkonversationen som följer framgår det att Stefan Wydow inte fått mandat att tala för alla i den romska representationen.

Kallar det romsk rättegång
En ersättare i rådet svarar att hen ”vill göra klart att jag inte inkluderas i det ”vi” som används i mailet” och understryker att ”det är viktigt att komma ihåg att vi alla, trots att vi tillhör en och samma folkgrupp, även är enskilda individer”.

En annan skriver att rådet som kommunal instans inte bör användas för att kalla till något som ”kan klassas som Krisi eller romskt medlingsmöte och det är långt ifrån Romska Rådets roll att driva sådana”. 

Stefan Wydow själv hävdar i ett av sina svar att det hela rör sig om en missförstånd, att ingen har kallat den utpekade mannen till krísi utan bara till ett möte. ”Krísi är något helt annat”, skriver han. 

En inbjudan till det ”romska mötet” i parken skickas också till den utpekade mannens pappa, som även han tolkar det som en kallelse till krísi: 

”Ditt förtalande meddelande följs av en ”inbjudan” till ett möte som i själva verket är ett romsk-rättegång där både du och din familj är superaktiva, det kan översättas till hotande handling och repressalier. (...) Jag anser att denna typ av Romani Kriss inte har något att göra med aktivism. Vi lever i en modern värld och vi hävdar att samhället ska respektera oss som mogna jämlika människor.”

”Maffialiknande verktyg”
Den utpekade mannen är kritisk mot både RIKC och romska rådet, som han kallar ”odemokratiskt och korrupt”.

– Allt styrs helt och hållet av Stefan och Marian Wydow. De gör allt för egen vinning och för att stärka sina maktpositioner i kommunen samtidigt som de utnyttjar krísi för egna intressen. De använder maffialiknande metoder som hedersförtryck och hot om krísi mot romer som kritiserar dem. Det romska inflytandet som de pratar om för politikerna gäller bara dem själva och deras närstående, säger han. 

Enligt uppgifter till Kvällsposten har Frida Trollmyr (S), den politiskt tillsatta ordföranden i rådet, informerats om att Stefan Wydow använt sin förtroenderoll i kommunen för att kalla till vad mottagare uppfattar som en romsk rättegång. Men Frida Trollmyr själv säger att uppgifterna kommer som en nyhet.

– Det är ju högst olämpligt om det är så. Då blandar han ju ihop det privata med sin roll att representera sin förening i rådet, säger hon.

Den förening Stefan Wydow representerar heter Romano Trajo. Ingen aktuell information finns att hitta om föreningen, förutom ett organisationsnummer med beskrivningen att de sysslar med ”dagbarnvård”. Men någon dagbarnvård med det namnet finns inte registrerat hos Malmö stad. 

Föreningens utdelningsadress är samma som Stefan Wydows bror Marian Wydows hemadress. Marian Wydow jobbar i sin tur på RIKC.

Vad är Romano Trajo för förening? 

– Det kan jag faktiskt inte svara på. Det är RIKC som har en lista med föreningar där de utsett representanter. Jag har inte varit involverad i det, men jag kanske borde ha bättre kännedom. Jag hade en ambition när jag blev ordförande om att jag skulle besöka alla föreningar för att få en bild av deras verksamhet, men sen kom pandemin, säger Frida Trollmyr.

Vet du att föreningen finns överhuvudtaget? 

– Jag vet inte men jag litar på att RIKC har tagit fram en korrekt lista. 

Kvällsposten har sökt Marian Wydow och Stefan Wydow, som avböjer att kommentera. 

Toppolitiker larmades om romsk rättegång – redan i september

På en romsk rättegång i mars fick en man svära ed på att han inte hade våldtagit sin styvdotter. I dag sitter han häktad, misstänkt för grov våldtäkt mot barn.

När Kvällsposten under en timmes tid sökte Frida Trollmyr (S) i Stadshuset var det ingen som visste var hon befann sig.

När en romsk man i Malmö uppfattade att kommunal verksamhet användes för att kalla honom till ”romsk rättegång” kontaktade han Frida Trollmyr, ansvarigt kommunalråd. 

Frida Trollmyr (S) har hävdat att uppgifterna om den romska rättegången är nya för henne.

Men i en dold inspelning framgår det att hon larmades om hedersförtryck, korruption och den romska rättegången redan i september.

– Vad ska jag göra, lägga ner verksamheten? Då begår jag politiskt självmord, säger Frida Trollmyr till den romske mannen i inspelningen. 

Kvällsposten har i en rad artiklar berättat om romani kris, ett parallellt rättssystem som tar upp konflikter och brott romer emellan. Vi har också kunnat berätta hur Stefan och Marian Wydow, som jobbar med romsk inkludering för kommunens och regeringens räkning, samtidigt behandlar romska rättsskipningar genom sina uppdrag i kommunens lokaler. I filmer som livesänts på Facebook från kommunalt drivna RIKC (Romskt informations- och kunskapscenter), där Marian Wydow är anställd, pratar de om romsk ”lagstiftning” i termer som straff, skadestånd och uteslutning.

En romsk aktivist i Malmö som uttryckt kritik mot både Malmö stads romska råd och det kommunalt drivna RIKC fick för ett år sedan en kallelse till vad han uppfattade som en romsk rättegång. 

Det var Stefan Wydow, vice ordförande i romska rådet, som gjorde utskicket ”på uppdrag av rådets romska representanter” till aktivisten, hans pappa och cirka 70 romska tjänstemän, journalister och aktivister runtom i landet. 

”Aldrig hört det innan”
Frida Trollmyr (S), ordförande i kulturnämnden och i romska rådet, hävdade upprepade gånger i en intervju med Kvällsposten förra veckan att hon inte kände till uppgifterna om att Stefan Wydow genom sin roll i rådet kallat till romsk rättegång.  

– Jag har inte fått någon indikation på att det var något allvarligt eller att det var någon rättegång eller något sånt. 

Så du har aldrig fått höra att någon uppfattat att han blivit kallad till en romsk rättegång?

– Vet du jag har aldrig hört det förrän jag läste dina artiklar. Jag har aldrig hört det innan. 

– Det är ju högst olämpligt om det är så. Då blandar han ju ihop det privata med sin roll att representera sin förening i rådet, sa Frida Trollmyr för några dagar sedan.

Men nu kan Kvällsposten avslöja att den romske aktivisten som hävdar att Stefan Wydow genom sina mejlutskick försökt dra in honom i en romsk rättegång larmade Frida Trollmyr redan i september.

Dold inspelning avslöjar
X: Problemet är att det här mejlet och det han har gjort, är för mig väldigt väldigt allvarligt. Dagen efter skickade jag in en polisanmälan. Det här för mig är hedersförtryck, för han har försökt få in min pappa och mig i en krísi. 

Trollmyr: Okej. Vad sa du i en..?

X: I en krísi, i en romsk rättegång så att säga. 

Trollmyr: Jaha, oj. 

X: Så han använder rådet som ett verktyg för hedersförtryck, förstår du?

Trollmyr: Okej, jag är med dig. Men jag vet fortfarande inte vad jag kan göra åt det. 

Mannen fortsätter att berätta om hur han menar att Malmö stads romska råd, där Frida Trollmyr är ordförande, under bordet styrs av RIKC, varpå Frida Trollmyr säger att hon inte har några bevis för att det är så. 

X: Jag har tillräckligt med bevis. Om jag säger att RIKC håller på med korruption så har jag massor av bevis för att styrka det, och säger jag att det handlar om hedersförtryck så har jag massor med bevis för att styrka det. Och om jag säger att det är RIKC som styr det här och det här så kan jag i rättegång styrka det med bevis.

Trollmyr: Och vad ska jag göra, lägga ner verksamheten? Då begår jag politiskt självmord. 

(...)

Trollmyr: Som kommun, att en har skrivit ett brev och förtalat dig, visserligen i rådets namn, men jag har väldigt svårt att se att vi skulle kunna vidta åtgärder på grund av det.

X: Men när det är tjänstemän som ligger bakom och jag har tillräckligt med bevis på det...

Trollmyr: Men vad är det för bevis du har att det är tjänstemän som driver de här sakerna?

X: Jag har mejl, jag har inspelade samtal, jag har vittnen.

Trollmyr: Utifrån det du säger i dag är det ingenting jag kan riktigt ta ställning till, men du får väl gå vidare med det du har och försöka få den rättvisa som du kämpar för. Vi lever i ett demokratiskt land liksom. Är det ett brott som har begåtts så är det ju polisen som ska kopplas in och det är de som ska utreda det. Det gör ju inte vi. Sen om det blir en fällande dom då får vi diskutera vad vi ska ta för åtgärder. 

Kvällsposten har under veckan sökt Frida Trollmyr upprepade gånger för en intervju. I ett sms svarar hon: ”Nej tack jag avstår”. Vi har även sökt kommunstyrelsens ordförande, Katrin Stjernfeldt Jammeh, som inte heller hon vill ställa upp på en intervju.  



I Malmö överträffar verkligheten dikten

Det offentliga kan bli medlöpare till de parallellstrukturer som upprätthåller hedersförtryck. Det visar Kvällsposten avslöjande om romska rättegångar.

Det finns tillfällen när orden inte längre räcker till för att beskriva samhällets missförhållanden. En händelse kan vara ”bekymmersam”, ”alarmerande” eller ”fruktansvärd”. Men vad händer när verkligheten faktiskt överträffar satiren? När mållösheten och känslan av total absurditet i stället tar över och man undrar om man lever i en tragikomisk teaterpjäs.

Ungefär där befinner sig situationen i Malmö stad just nu.

I en rad granskningar har Kvällsposten de senaste veckorna avslöjat hur Malmö stads romska råd i skymundan är en aktör för hedersförtryck och parallella rättssystem. Inte minst har tidningen avslöjat att Stefan och Marian Wydow, anställda vid det av Malmö stad drivna RIKC (Romskt informations- och kunskapscenter), deltagit i så kallade romska rättegångar (krísi) i kommunens lokaler och i egenskap av sina kommunala uppdrag.

Ett allvarligt fall rör en romsk rättegång som frikände en man för en våldtäkt på en minderårig flicka. Där deltog Stefan Wydow, vice ordförande i Malmö stads romska råd, men Wydow har också kallat till rättegång själv i maj 2020 just i egenskap av sina uppdrag.

Bortsett från uppgiften att Malmö stads kommunala verksamhet används för institutionaliserat hedersförtryck, verkar det ha skett med den politiska ledningens goda samvete. När Kvällsposten konfronterade Frida Trollmyr, ansvarigt kommunalråd och ordförande i romska rådet, sade hon sig inte känna till uppgifterna. Men en inspelning visar att Frida Trollmyr larmades om uppgifterna redan i september, av den romska aktivist som själv kallats till romsk rättegång.

"Problemet är att Trollmyr inte är något undantag. Hon är bara ett symtom på en i grunden maktkorrumperad, malmöitisk socialdemokrati som accepterar ett visst mått av samröre med islamister, antisemiter och etniska separatister för att behålla makten."

Carl-Vincent Reimers

I inspelningens utdrag kan man läsa hur mannen både larmar om omfattande korruption och hedersförtryck i RIKC. Men i stället för att visa intresse för uppgifterna reagerar Trollmyr med att oroa sig för den egna karriären. ”Vad ska jag göra, lägga ner verksamheten? Då begår jag politiskt självmord”, svarar Trollmyr.

Expressens ledarsida har redan krävt Trollmyrs avgång. Det är det minsta man kan begära i den här tragikomiska farsen. Särskilt är det något som Liberalerna – som ingår i Malmö stads styre tillsammans med S och som tagit kampen mot hedersförtryck – omedelbart borde kräva.

Problemet är att Trollmyr inte är något undantag. Hon är bara ett symtom på en i grunden maktkorrumperad, malmöitisk socialdemokrati som accepterar ett visst mått av samröre med islamister, antisemiter och etniska separatister för att behålla makten. Att granska detta hotar den egna partikarriären, som Trollmyr själv säger.

Om det finns något positivt med detta är det att allmänheten får upp ögonen för vidden av klansamhället. När ledarsidan i januari i år intervjuade klanexperten Per Brinkemo berättade han om samtal han haft med chefsåklagare som sagt att de under lång tid har känt till parallella rättsstrukturer bland exempelvis samer och romer, men att man sett mellan fingrarna. Alltså andra grupper än de invandrare från Mellanöstern och som vanligen förknippas med klankultur.

Kvällspostens granskning aktualiserar behovet att en gång för alla ta tag med hårdhandskarna mot dessa strukturer. I grund och botten handlar det om en enkel fråga: är Sverige en rättsstat med en gemensam lag, lika för alla, som gäller varje individ eller ett samhälle där din etniska tillhörighet får styra vilka rättigheter och skyldigheter du har? Det borde inte vara en fråga 2021, men absurt nog är det.

Ett första steg vore att Malmö stad omedelbart slutar finansiera det romska rådet och RIKC. Gör rent hus med de hedersförtryckare som finansieras av skattebetalarna. I Malmö överträffar verkligheten dikten

Det offentliga kan bli medlöpare till de parallellstrukturer som upprätthåller hedersförtryck. Det visar Kvällsposten avslöjande om romska rättegångar.



Inga kommentarer: