lördag, maj 01, 2021

Hjärnan

Jag har minst två egenheter som jag kanske borde försöka kontrollera men avstår eftersom jag inser att förändrar jag en del av min personlighet, påverkar det hela mig så jag fortsätter, dock medveten om mina brister som en av mina närmaste unga kvinnor ofta bråkar med mig för.

Mina tankar resulterar många gånger i uttalade ord utan att min sociala kompetens hinner analysera konsekvenserna.

Samma funktionssystem gör att armar, händer och fingrar agerar utan konskvensanalys. Allt går väldigt fort och ett exempel är det som händer nu.

Medan jag skriver ligger planeringen lite före så att jag rätt som det är skriver ett ord alldeles för tidigt.

När jag ställer ifrån mig en kaffekopp, dras armen undan innan fingrarna hinner lossa greppet. Det har resulterat i många nyanskaffningar av tangentbord och många fläckar på många golv.

Min hjärnas turboaggregat är av högtryckstyp.


Prefrontala cortex, prefrontalkortex eller prefrontala barken, är den främre delen av hjärnans pannlob, och ligger framför premotorkortex och motorkortex. Det omfattar Brodmannareorna samt delar av flera andra areor. Prefrontala cortex har kopplingar till alla sinnessystem samt subkortikala strukturer som amygdala och hypotalamus.

Prefrontala cortex hör ihop med förmågor som att avstå från att följa stimuli, samt komplexa kognitiva processer som att planera rörelser och handlingar. I detta område finns förmågan att fatta beslut och att anpassa sig till olika sociala sammanhang. I prefrontala cortex bearbetas information utifrån individens erfarenheter och långsiktiga mål. Även empati hör till detta område.

Prefrontala cortex samverkar med premotorkortex och motorkortex när det gäller rörelser. Prefrontala cortex kontrollerar kognitiva processer så att passande rörelser väljs i rätt tid och på rätt plats. Detta val kan kontrolleras genom internaliserad information i arbetsminnet, genom yttre information som vid associativ inlärning eller som svar på både känslomässiga och sociala sammanhang.

Amygdala (uttalas /aˈmʏgdala/; latin corpus amygdaloideum, av grekiska ἀμυγδαλή, amygdalē, "mandel", "tonsill", svenska mandelkärnan) är en bilateral struktur i hjärnan som utgör en del av limbiska systemet, belägen djupt i hjärnan, nära mediala tinningloben. Amygdala tros ha en viktig funktion i hjärnans emotionella nätverk och spelar stor roll vid uppkomsten av såväl negativa som positiva känslor.

Hypotalamus, hypothalamus, är en region i hjärnan, belägen under talamus på undersidan av mellanhjärnan. Den sköter kontrollmekanismer för bland annat blodtryck, kroppstemperatur, ämnesomsättning och sömn. Hypotalamus kopplar hjärnan till det endokrina systemet genom att avge hormoner via ett portådersystem till främre hypofysen. Hypotalamus ansvarar för aktiviteter i det autonoma nervsystemet som exempelvis vissa metaboliska processer, vilket sker genom att hormoner utsöndras som i sin tur stimulerar eller hämmar utsöndringen av hypofyshormoner. Hormoner som påverkar adenohypofysen kallas för hypofysiotropa hormon. Till exempel gonadotropinfrisättande hormon som reglerar hypofysens sekretion av follikelstimulerande hormon och luteiniserande hormon. Tillverkar också hormonerna vasopressin/ADH och oxytocin som transporteras till neurohypofysen och avges därifrån ut i blodet.

Inga kommentarer: