lördag, september 24, 2011

Naturmorgon om kråkfåglar

Klicka på bilderna så blir de större
▲Det där▲
är min vän arga kajan som ofta påminner mig om
hur vi människor bråkar med henne och hennes
vänner bara för att vi är missunnsamma

▲Det där▲
är min nya vän Kajsa som ser ut att ha lämnat
flocken
och föredrar människors sällskap.

Dagens Naturmorgon i P1 handlade om kråkfåglar som, tillsammans med humlor, enligt min ringa mening, är de enda flygfän som berikar tillvaron. Lyssna!

Arga Kajan och jag är helt eniga om att inga fåglar alls ska utrotas. Vi är också överens om att kråkfåglar är de enda som uppvisar intelligens samt att de definitivt låter bättre än de skränande näktergalarna och andra småfåglar.

Arga Kajan  vankar runt omkring mig när jag sitter på en torgbänk och filosoferar. Den småmuttrar över världens orättvisor medan den letar små ätbara smulor som vi lämnar efter oss. När kajorna i skymningen samlas i stora träd och småpratar innan de somnar, finns jag på plats och säger god natt. Jag gillar kajor bäst av alla fåglar!

-

Inga kommentarer: