måndag, augusti 08, 2011

Kannranka (Nepenthes) - Den köttätande blomman

I morse hörde jag på Vetenskapsradion om en köttätande blomma som har slukat en blåmes. Enligt min ringa mening var det trist att grönsaken valde en trevlig blåmes när det finns så många skadedjur som behöver decimeras i naturen. SvT om kannrankans vetenskapliga betydelse
Vi behöver massor med köttätande blommor som är präglade på fästingar och getingar och jag efterlyser härmed fröer till dylika trädgårdsprydnader.

När jag ändå är i farten ser jag gärna att det korsas fram en variant som endast äter rådjur nu när de stackars jägarna snart har lyckats utrota Varg och Lo vilket gör att naturen översvämmas av fästingtransporterande trädgårdsmarodörer som skuttar över vägarna i skymningen och utgör allvarliga riskobjekt för mopedister och motorcyklister.
Källa BBC

Mera om kannranka (Nepenthes på latin) här och här
-

Inga kommentarer: