lördag, december 05, 2009

Mobiltelefoner


1982 köpte jag min första mobiltelefon. Det var en Panasonic som jag dels kunde montera i en bilkonsoll, dels på ett batteripaket som vägde tre kilogram. Det gjorde att jag kunde ha telefonen med mig överallt, vilket var ovanligt på den tiden.

Några år senare kom en så kallad ficktelefon som krävde väldigt stora fickor. Jag avstod från den men när Technophones ficktelefon introducerades blev det affär direkt.

Sedan dess har jag alltid haft två mobiltelefonabonnemang och två telefoner.

Nu håller teknikutvecklingen på området att skena iväg mot det rent löjliga och vi får snart se en mobiltelefonkris.

Mina två telefoner kan jag bara använda för att samtala, vilket enligt min ringa mening är det naturliga användningsområdet för en telefon.

I stället för att ha en medioker kamera inbyggd i telefonen har jag detta underverk med skakningskompenserade sensorer vilket gör att jag kan ta skarpa bilder utan blixt inomhus i dålig belysning. Kameran får plats i finskjortans bröstficka.

Fickdatorerna med telefon och kamera samt GPS och en massa andra oumbärliga funktioner, borde kallas unikom (universalkommunikationsmackapärer)

Inga kommentarer: