fredag, november 19, 2010

SAAB kapitel 44

Klicka på bilden så blir den större

Ända sedan GM började försöka bli av med SAAB utan att göra bort sig, har jag varit övertygad om att historien slutar med  nedläggning och oändliga tvister om bidragsförskingring.

Nu medger de ansvariga att försäljningsprognoserna var överdrivna och anställda får gå igen. SvT

De flesta fordonsanalytiker var nog överens om att framtiden för SAAB, måste vara en stabil hemmamarknad och till det behövs en liten bil med tre basmodeller. En med effektiv dieselmotor, en hybrid och en elbil.

Den modellen skulle kallas 92 eller 9-2 för att återkoppla till den första Saaben.

Samarbetsprojektet med BMW var ett taffligt försök att väcka uppmärksamhet, som ingen branschexpert jublade över och förhoppningarna om framgångar i USA med den amerikatillverkade lillsuven 9-4 X, är sannolikt rent dagdrömmeri. SvD

I stället för att satsa på de förnuftiga bilköparna, satsar Muller et consortes på stora lyxbilar vilket är totalt meningslöst eftersom konkurrensen är skoningslös och SAAB kämpar i motvind med stormstyrka.

Om SAAB nödvändigtvis måste bygga stora bilar, bör de kopiera Skodas succéprojekt "Lyx med förnuft" i stället för "Lyx utan förnuft". SvD.

Fem tidigare blogginlägg om SAAB
Motormännen
För en SAAB 9-5 med samma utrustning som Superbs basmodell, får du sannolikt betala för två Superb.

Inga kommentarer: