onsdag, maj 09, 2007

Flygplan och fåglar

Klicka här och läs om hur flygplanskonstruktörena har börjat studera tornseglarnsas vingkonstruktion för att lära sig mera om lågenergiflygning.

Klicka på rubriken och läs om flygteknik.

Ett intressant projekt, men forskarna verkar ha missat en viktig faktor. Avgörande för manöverduglighet och energiförbrukning, är förhållandet vingyta/vikt. Utan att göra en seriös beräkning, lovar jag att den kalkylen visar att ett passagerarflygplan som endast bärs av vingar, aldrig kan bli en lågenergiprodukt. Principen "lättare än luft" är den enda som kan minska energiförbrukningen för flygbolagen.

Om vi jämför den nya luftgiganten
Airbus 380 med en tornseglare blir utfallet ungefär följande.

Flygplanet tar 800 passagerare som vardera väger 80 kg inklusive bagage och reskost. Vingytan är cirka 800 m². Startvikten är 500 000 kg. Flygvikten blir 625 kg per kvadratmeter och per passagerare.

Tornseglaren har en flygvikt på 0,04 kg och en vingyta på 0,02 m² vilket ger flygvikten 2 kg per kvadratmeter.

Tänkte inte på det sade Bill
Tillbaka till ritbordet sade Bull


Nu gäller projektet inte passagerarflyg, men det var kul att göra jämförelsen. Det handlar om att konstruera obemannade övervakningsflygfarkoster, men även då blir det svårt att nå 2 kg per m².

Jag tror på luftfarkoster som är lättare än luft och anser att om vi ska jämföra med fåglarnas manöverförmåga och energiförbrukning, får vi också anpassa hastigheten till fåglarnas. Det klarar luftskeppen men inte flygplanen och framför allt inte flygplanspassagerarna.

Mera om luftskepp här och här.

Uppdatering 10/5

Citat:

"Under maj månad kommer fler flygplan än någonsin tidigare att lyfta och landa världen över."

" Från ett branschperspektiv bådar den här ökningen mycket gott för framtiden, säger OAG-bossen Duncan Alexander till brittiska Travel Daily News.

Men för miljön är konsekvenserna negativa. - Ju mer man flyger desto mer släpper man ut, så är det ju, säger Lars Johansson, professor och ordförande i flygets miljökommitté, till SvD.se"

Drygt 500 kg plåt och fotogen ska lyftas tillsammans med varje passagerare. Vem som helst begriper att det krävs oerhörda mängder energi till detta. Jämför med det transportmedel som oftast finns i blickpunkten när vi diskuterar transportkonsekvenserna. En vanlig bil med tre personer i, väger cirka 1500 kg. det ger samma viktförhållande mellan passagerare och fordon. Bilen ska bara flyttas horisontellt och i bara 10% av flyghastigheten. Ändå riktas det mesta av miljövärnskampanjerna mot bilar när den ökande flygtrafiken borde uppmärksammas minst lika kraftfullt.

Jag antar att min flyghistoria liknar de flesta andra företagsresenärers förutom att jag endast har nyttjat flyget i tjänsten. Många gånger har jag gjort tjänsteresor när jag verkligen behövde finnas på målorten av olika skäl, men de flesta resorna har gjorts av affärssociala skäl och samtliga dessa flygresor hade kunnat ersättas av några telefonsamtal om den goda viljan hade funnits hos båda parter. Fortfarande råder dock känslan av att man ska se varandra i ögonen och ta i hand för att bekräfta en överenskommelse.

Eftersom jag endast har rest i Europa, hade samtliga tjänsteresor kunnat ske med tåg om inte tidshysterin hade styrt agendan.

Uppdatering 11/5.

Flygplan som flyger som fåglar kanske inte är någon bra idé, men då tittar vi på fladdermössen i stället.

Svd hakar på.
Vetenskapsradion följer efter.

Visst är fladdermusen ett exempel på extrem flygteknik kombinerat med ett suveränt navigeringssystem, men vi bör nog begränsa oss till att njuta av att beundra naturens alla fullpoängare i stället för att försöka efterlikna dem.

För några år sedan skulle hajarnas skinn och delfiners navigering, hjälpa våra ubåtar att bli effektivare. Den forskningen ledde knappast till några vetenskapliga framsteg och jag tror inte att fåglarna och fladdermössen kommer att revolutionera flygplanskonstruktionerna.

Zeppelin visade den rätta vägen!



Inga kommentarer: