Förra året var det fokus på Reginatågen i södra Sverige och nu handlar det mest om Alstomtågen i Norrland.
När jag lyssnade till intervjuerna i radion med de ansvariga, trode jag ett tag att jag hörde fel men så här beskrevs en av felorsakerna: "För att skydda känslig elektronik, har apparatskåpen placerats på tågens tak men nu visar det sig att isklumpar från elledningarna faller ned på taken och krossar styrelektroniken."
Klantskallarna som bygger tågen måste vara totalt olämpliga för sitt jobb om de inte begriper att all styrelektronik ska placeras inuti tågen på skyddad plats och där servicepersonal lätt kan komma till när fel uppstår och när justeringar krävs.
Tågkonstruktörernas alternativ är - längst ned eller högst upp - Himmel eller Helvete! Puckon!
Det vackraste tåg jag någonsin har sett men en teknisk katastrof
Tågtillverkarens självbild. Citat: "Alstom är en världsledande leverantör inom kraftgenerering, transmission och spårbunden infrastruktur och leder utvecklingen inom innovativa och miljövänliga teknologier. Alstom bygger de snabbast tågen, levererar nyckelfärdiga integrerade kraftverkslösningar och tillhörande service samt ett brett utbud av lösningar för krafttransmission, med fokus på smarta elnät." Så skriver de som inte ens vet hur man bygger ett apparatskåp!
Titta på tågtaken! Jag får obehagsrysningar när jag tänker på hur det står till i huvudet på konstruktörerna.
Gång på gång framställs Schweiz som tågparadiset där trafiken fungerar i snöstorm och polarkyla. Varför beställdes inte våra tåg enligt specifikationerna för tågen i Schweiz?
Om nu den svenska vintern är besvärligare än den i Schweiz kanske man kunde komplettera tågen med kraftfullt mönstrade nedsänkbara gummihjul på utsidorna
Tidigare i bloggen om svenska tågvintrar 24/2-2010 - 3/12-2010 - 27/12-2010 -
-
P4 Västernorrland - P4 Norrbotten - P1 Morgon - Västerbottenskuriren - Piteåtidningen - Folkbladet - NSD - NSD - NSD - Ny Teknik -
-
Det var bättre förr!
I Canada, Nordamerika och Schweiz klarar tågen snö!
Videobevis◄klicklänk
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar